Naukowcy odkryli w ludzkiej ślinie pasożytniczą bakterię McLean przypuszcza, że A. odontolyticus to nie jedyny żywiciel nowo odkrytej bakterii. Niewykluczone jest także istnienie innych małych bakteryjnych pasożytów. Fot. Archiwum

Pasożytnicza bakteria, która zakaża inne bakterie i może sprawiać, że stają się bardziej szkodliwe dla człowieka została odkryta w ludzkiej ślinie.

Jak za ''New Scientist'' podaje serwis Nauka w Polsce, jedyną znaną dotychczas bakterią zdolną do zakażania innych bakterii była ''drapieżna'', wolno żyjąca Bdellovibrio. Nowy, pasożytniczy gatunek ma tylko 700 genów (zwykle u mikroorganizmów są ich tysiące) i jest całkowicie zależny od swojego gospodarza, ponieważ w odróżnieniu od wszystkich znanych bakterii nie potrafi syntetyzować niezbędnych do wywarzania białek aminokwasów.

Odkrycia dokonał zespół Jeffa Mc Leana z University of Washington School of Dentistry w Seattle podczas analizowania materiału genetycznego szczepów bakterii obecnych w próbkach ludzkiej śliny. Naukowcy zwrócili uwagę na tajemniczy, niezidentyfikowany fragment DNA. Inni badacze natrafiali na podobną sekwencję już wcześniej, ale nie było wiadomo, do jakiego organizmu należy.

Dopiero McLean i jego koledzy wykazali, że chodzi o miniaturową bakterię żyjącą na powierzchni komórek innego gatunku - Actinomyces odontolyticus – i pobierającą od gospodarza substancje pokarmowe. Jednak po pewnym czasie Actinomyces zostają zaatakowane i zabite przez agresywnego mikroba - w błonie komórkowej gospodarza dosłownie powstają dziury.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl