Naukowcy odkryli, który gen zwiększa ryzyko zachorowania na raka wątroby

Gen zlokalizowany na chromosomie 6 zwiększa ryzyko zachorowania na raka wątroby wywołanego przewlekłym zapaleniem wątroby typu C (HCV) - informują naukowcy z Japonii na łamach pisma "Nature Genetics".

Według statystyk na świecie żyje ponad 170 mln osób zarażonych wirusem zapalenia wątroby typu C (HCV), wirus ten jest przyczyną chronicznego zapalenia wątroby typu C i w konsekwencji prowadzi do marskości wątroby i złośliwego raka wątrobowokomórkowego.

Tatsuhiro Shibata wraz z kolegami z National Cancer Center Research Institute w Tokio badał sekwencję DNA pierwotnych guzów wątroby osób zakażonych HCV i porównywał ją z materiałem genetycznym normalnych, zdrowych komórek wątroby. Naukowcy odkryli tysiące mutacji specyficznych dla raka wątroby.

Z kolei Koichi Matsuda z zespołem z Institute of Medical Science na Uniwerstecie w Tokio badał genom 1394 osób chorych na wywołanego HCV raka wątroby i odkrył, że gen zlokalizowany na chromosomie 6 jest silnie związany z rozwojem raka wątrobowokomórkowego