Naukowcy: nowe ustalenia co do mapy ludzkiego genomu

Znacznie większa część naszego genomu niż dotąd podejrzewano zawiera tzw. kodującą cześć DNA - twierdzą na łamach magazynu "Nature" badacze kilku ośrodków naukowych. Wspólnie opublikowali oni nowe ustalenia dotyczące mapy ludzkiego genomu.

W piątek (7 września) publikacje na ten temat zamieszczą: magazyny "Science" i "Cell", a następnie "Genome Biology" i "Genome Research".

W przedsięwzięciu uczestniczyło ponad 400 specjalistów z USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Japonii i Singapuru. Rozwinęli oni pierwsze "wydanie" Encyklopedii Elementów DNA (Encode), którą opublikowano w 2003 r. Zawarto w niej dane o zsekwencjonowaniu genomu ludzkiego. Teraz badacze coraz bardziej ją wypełniają. Tłumaczą, co oznaczają poszczególne fragmenty naszego DNA.

Większość tych prac skupiona była dotąd na 2 proc. naszego genomu, uznawanych za najważniejszą jego część, gdyż w nich zapisane są nasze geny. Te z kolei mają zakodowana informację o białkach, od których zależy funkcjonowanie naszego organizmu.

Badacze projektu Encode zajmowali się również fragmentami pozostałej części DNA, zawierając tzw. śmieciowe DNA, czyli takie, o których sądzono, że nie pełnią żadnej ważniejszej funkcji i są pozostałością po rozwoju ewolucyjnym. Uczonym tak się przynajmniej wydawało, bo nie rozumiano, jaka jest jego rola.

Z najnowszych ustaleń wynika, że śmieciowe DNA wcale nie jest "śmieciowe" jak się wydawało. Główny autor tych analiz dr Ewan Birney z European Bioinformatics Institute w Cambridge twierdzi, że znacznie większa część naszego genomu jest aktywna biologicznie niż sądzono.

Znajdują się tutaj fragmenty DNA kontrolujące geny, pełniące ważną funkcje przełączników. Od nich również zależy prawidłowe funkcjonowanie komórek i całego naszego organizmu. Wszelkie ich nieprawidłowości powodują niewłaściwe sterowanie białkami, co może skutkować różnymi schorzenia, które dotąd wiązano głównie z mutacjami genów.

Według dr Ewana Birneya efektem tych nieprawidłowości mogą być tak poważne choroby jak cukrzyca, zakłócenia pracy mięśnia sercowego i zaburzenia umysłowe. Dokładniejsze zbadanie kluczowych mechanizmów sterujących genami pozwoli lepiej poznać przyczyny chorób i opracować nowe metody ich leczenia.

Niestety, trzeba będzie jeszcze wielu lat badań zanim te odkrycia będzie można wykorzystać do wprowadzenia nowych terapii.