Chorzy z uszkodzonym rdzeniem kręgowym na całe życie są sparaliżowani. Naukowcy z Montreal Neurological Instytut and Hospital oraz z Uniwersytetu McGill pokazali, że istnieje metoda przywracania sprawności uszkodzonym nerwom.

W najnowszym numerze Journal of Neuroscience naukowcy opublikowali wyniki badań, które pokazują, że komórki nerwowe mogą rosnąć tworząc aktywne i działające połączenia czyli synapsy. Synapsy te powstają na styku z malutkimi sztucznymi „koralikami” pokrytymi specjalną substancją zachęcającą komórki nerwowe do tworzenia połączeń – donosi Polskie Radio.

Jak dotąd nikomu nie udało się zmusić komórek nerwowych do regeneracji. Dotychczasowe wysiłki naukowców zmierzające do przywrócenia do działania uszkodzonych nerwów miały na celu zmuszenie komórek do odrastania, czasem na odległość do 1 metra. To trudne, gdyż układ nerwowy człowieka wytwarza substancje, które zapobiegają swobodnemu odrastania komórek nerwowych.

Kanadyjscy naukowcy zamiast hodować długie neurony skłonili zdrowe, nieuszkodzone komórki do tworzenia mikroskopijnych synaps, które przekazują sygnały do sztucznie stworzonych konektorów. Od tych konektorów można potem kierować sygnał sztucznymi nerwami do mięśni i w ten sposób przywrócić sparaliżowanym osobom możliwość poruszania się.