Naukowcy: mikroRNA odpowiedzialne za otyłość i cukrzycę typu 2

Małe niekodujące białek fragmenty RNA, tzw. mikroRNA 103 i 107, zmniejszają wrażliwość komórek na insulinę i przyczyniają się do rozwoju otyłości i cukrzycy typu 2 - informują naukowcy ze Szwajcarii na łamach pisma "Nature".

Markus Stoffel wraz z kolegami z Uniwersytetu ETH w Zurichu odkrył, że u otyłych myszy dochodzi do nadmiernej ekspresji mikroRNA (miR) 103 i 107.

Aktywacja tych mikroRNA w wątrobie lub komórkach tkanki tłuszczowej zaburza homeostazę glukozy, natomiast zablokowanie miR-103 i miR-107 poprawia metabolizm glukozy i zwiększa wrażliwość na insulinę.

Naukowcy udowodnili, że opisane przez nich mikroRNA wpływają na poziom białka o nazwie kaweolina-1, zaangażowanego w sygnalizację za pośrednictwem insuliny. Inaktywacja miR-103 i 107 w komórkach tkanki tłuszczowej prowadzi do zwiększenia poziomu kaweoliny-1, stabilizacji receptorów insuliny, wzmocnienia jej działania, zmniejszenia rozmiarów komórek tłuszczowych i zwiększenia pobierania glukozy.

Jak podkreślają autorzy pracy, wyniki ich badań wskazują, że inaktywacja miR-103 i 107 poprawia metabolizm glukozy, dzięki czemu mikroRNA wydają się być dobrymi celami terapii cukrzycy typu 2.