Naukowcy: jak można ograniczyć skutki udaru

Chemicy z University of Nebraska-Lincoln i lekarze z National University of Singapore znaleźli cząsteczkę osłabiającą aktywność enzymu, którego działanie zwiększa spustoszenia w niedotlenionych rejonach mózgu. To dobra wiadomość dla osób, które doznały udaru.

Jak przekonują uczeni na łamach czasopisma "ACS Central Science" podanie tej cząsteczki doświadczalnym szczurom w ciągu godziny po udarze mózgu, ograniczało niekorzystne skutki nawet o 66 procent. Otrzymane wyniki dają powody do optymizmu, a prace będą kontynuowane - informuje RMF24.

Odkrycie dotyczy udaru niedokrwiennego, kiedy blokada tętnicy prowadzi do niedokrwienia i niedotlenienia mózgu, co powoduje obumierania komórek nerwowych. Dodatkowe uszkodzenia w mózgu następują też w związku z występującym wówczas nadmiernym wydzielaniem cząsteczek siarkowodoru, za które odpowiada enzym CBS (beta-syntaza cystationinowa).

David Berkowitz wraz z kolegami z UNL poszukiwał inhibitora enzymu CBS, który zablokuje jego działanie po udarze. Punktem wyjścia była naturalnie występująca cząsteczka, produkowana przez CBS, w której wymieniano stopniowo różne grupy funkcyjne.

W końcu otrzymano cząsteczkę 6S, która spełniała założenia. Testy jej skuteczności przeprowadzono we współpracy z grupą profesora Peter Wonga, farmakologa z National University of Singapore.