Naukowcy: enzym we włosach może być wczesnym biomarkerem schizofrenii FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Poziom enzymu MPST we włosach może być dobrym biomarkerem schizofrenii - odkryli naukowcy z RIKEN Center for Brain Science w Japonii. Otwiera to drogę do stworzenia nowych, bardziej skutecznych leków na schizofrenię - podaje serwis gazeta.pl powołując się na badania opublikowane w piśmie "EMBO Molecular Medicine".

W trakcie badań nad myszami, a także po przeanalizowaniu składu chemicznego tkanki mózgowej osób zmarłych chorujących na schizofrenię, japońscy badacze zauważyli, że jeden z rodzajów schizofrenii powiązany jest z nienormalnie wysokim poziomem siarkowodoru w mózgu.

Dalsze badania wykazały, że w tkankach mózgowych osób chorych na schizofrenię znajduje się nadmiar enzymu o nazwie MPST, który jest odpowiedzialny za syntezę siarkowodoru. Badacze doszli do wniosku, że wyższy niż normalnie poziom tego enzymu może być oznaką rozwijającej się choroby.

Naukowcy przebadali molekularnie mieszki włosowe 150 osób chorych na schizofrenię i stwierdzili, że ekspresja mRNA, odpowiedzialna za syntezę białka MPST, jest u nich znacznie wyższa niż u osób wolnych od tej choroby. To oznacza - konkludują badacze - że poziom MPST we włosach może być dobrym wczesnym biomarkerem schizofrenii, jeszcze zanim pojawią się inne symptomy choroby.

Więcej: zdrowie.gazeta.pl