Nature o poznańskich badaniach nad genomem raka piersi

Wyniki badań genomu raka piersi, prowadzonych przez poznańskich naukowców opublikowano w najnowszym wydaniu pisma Nature.

Poznańscy badacze z Wielkopolskiego Centrum Onkologii (WCO) oraz Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu uczestniczą w międzynarodowym projekcie badania genomu raka The Cancer Genome Atlas (TCGA). Celem projektu TCGA jest opracowanie atlasu genomu nowotworów w oparciu o analizę molekularną kilkunastu tysięcy próbek guzów pochodzących z 20 typów nowotworów.

Projekt rozpoczęto w zeszłym roku, a jego budżet wynosi 300 mln dolarów i jest w całości finansowany przez Narodowe Instytuty Zdrowia (NIH) w USA przez 5 lat.

- Wynikiem naszych wspólnych badań jest kompleksowa analiza zmian molekularnych w DNA i RNA komórek nowotworowych raka piersi pochodzących od ponad 500 chorych, w tym 80 z Wielkopolskiego Centrum Onkologii. Wyniki tych analiz istotnie pogłębią wiedzę na temat mechanizmów powstawania i rozwoju raka, przyczynią się do opracowania nowych metod zapobiegania, diagnostyki oraz leczenia wielu typów nowotworów - powiedział dr Maciej Wiznerowicz, kierujący zespół poznańskich badaczy.

Według dr Wiznerowicza wyniki badań opublikowane w czasopiśmie Nature wskazują, że mechanizm molekularny powstawania nowotworu piersi jest prostszy niż przypuszczano.

- Dotychczas podejrzewano, że rak piersi jest chorobą spowodowaną przez wiele czynników genetycznych oraz środowiskowych między innymi styl życia chorych. Sekwencjonowanie DNA w komórkach rakowych chorych wykazało ponad 30 mutacji co pozwoliło na klasyfikację raka piersi do jednej z czterech głównych grup - powiedział naukowiec.

Jak powiedział Polskiej Agencji Prasowej dr Wiznerowicz klasyfikacja molekularna nowotworów piersi poznana dzięki przeprowadzonym analizom TCGA umożliwi w przyszłości zastosowanie do leków, które były pierwotnie tworzone do walki z innymi typami nowotworów. Strategią terapii spersonalizowanej w onkologii jest projektowane leków ukierunkowanych na ściśle określone szlaki molekularne, które mogą być aktywne w różnych typach nowotworów, bez znaczenia, w którym miejscu dany guz się rozwija w organizmie chorego.

Po projekcie sekwencjonowania ludzkiego genomu jest to jeden z największych projektów biomedycznych na świecie.

W pracach uczestniczy kilkadziesiąt czołowych ośrodków badawczych i placówek medycznych na całym świecie, w tym pięć z Europy. Jedynym polskim szpitalem biorącym udział w tym projekcie jest Wielkopolskie Centrum Onkologii, w którym prowadzone są prace na rakiem piersi, rakiem jelita, rakiem żołądka, nowotworami głowy i szyi oraz czerniakiem.