Nakowcy: neurony z laboratorium pomogą leczyć chorobę Parkinsona

Naukowcom z University of Edinburgh po raz pierwszy udało się stworzyć komórki nerwowe dotknięte jedną z najbardziej agresywnych form choroby Parkinsona - informuje serwis BBC Health.

Badacze z University of Edinburgh we współpracy ze specjalistami z University College London stworzyli neurony dotknięte najszybciej postępującą odmianą choroby Parkinsona z próbek skóry pobranych od cierpiących na nią pacjentów. Wyniki badania zostały opublikowane w piśmie "Nature Communications".

- Mimo, że genetyczna mutacja wywołująca tę konkretną odmianę choroby jest rzadka, to fascynujące odkrycie ma potencjał, by doprowadzić do przełomu w badaniach nad chorobą Parkinsona - powiedział dr Kieran Breen z Fundacji "Parkinson's UK", która przyznała grant w wysokości 300 tys. funtów na badania.

Odkrycie to ma pomóc naukowcom zrozumieć, dlaczego komórki nerwowe obumierają pod wpływem choroby i prawdopodobnie pozwoli opracować leki spowalniające lub zatrzymujące jej rozwój. Dzięki otrzymanym w laboratorium neuronom będzie można również łatwiej testować nowe środki powstrzymujące obumieranie neuronów, a w przyszłości także odwracające skutki choroby.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl