Największe bolączki polskiego pacjenta: jakość wyżywienia, skąpe informacje o lekach i kolejki Fot. Jacek Wykowski

Jedynie 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym tylko 2 proc. bardzo pozytywnie. Najczęściej krytykowana jest jakość wyżywienia, następnie niezrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami i w końcu czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację - wynika z raportu Siemens Healthineers "Doświadczenia pacjenta w Polsce".

W opublikowanym właśnie raporcie badawczym, który zaprezentowano w czwartek (3 października) w Warszawie, dokonano pogłębionej analizy i oceny systemu ochrony zdrowia z punktu widzenia jego użytkowników: pacjentów i ich opiekunów. O doświadczenia związane z usługami zdrowotnymi zapytano prawie dwa tysiące osób. Ocenie zostały poddane szpitale, AOS i POZ.

Na podstawie badań ilościowych i jakościowych autorzy raportu ustalili, co w polskim systemie lecznictwa boli pacjentów, a co zasługuje na ich pochwałę. - To pierwsze spojrzenie, "helikopterowe", dopiero chcemy zacząć na ten temat dyskusję - powiedział autor badania, Piotr Kuskowski, dyrektor ds. komunikacji polskiego oddziału Siemens Healthineers.

Tylko co 50. pacjent bardzo pozytywnie o ochronie zdrowia
Jedynie 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym tylko 2 proc. bardzo pozytywnie. Aż 39 proc. pacjentów uważa, iż polska opieka zdrowotna jest zła lub bardzo zła.

Spośród trzech najgorzej ocenionych czynników na czele uplasowała się jakość wyżywienia (dla 48 proc. pacjentów lecznictwa szpitalnego było to złe doświadczenie), następnie zrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami (złe doświadczenia dla 31 proc. pacjentów lecznictwa otwartego i 38 proc. zamkniętego) oraz czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację (w lecznictwie otwartym 28 proc. było niezadowolonych, w szpitalach - 30 proc.).

Na złe doświadczenia w szpitalach wskazywało 36 proc. chorych, w AOS 29 proc., a w POZ 25 proc. Ostatnia wizyta lub pobyt w placówce ochrony zdrowia przebiegły w pełni satysfakcjonująco dla 37 proc. użytkowników POZ, 32 proc. AOS i tylko 26 proc. w przypadku szpitali.

Są powody do narzekania
20 proc. pacjentów szpitali wskazywało, że personel medyczny nie interesował się poziomem ich bólu.

Negatywne doświadczenia pacjenci wiążą także z brakiem empatii i zainteresowania ich stanem emocjonalnym ze strony personelu medycznego. W pogłębionych wywiadach padało często w odniesieniu do lekarzy i pielęgniarek słowo „znieczulica”. Aż 31 proc. pacjentów i opiekunów uważa, że personel medyczny szpitala nie interesował się ich stanem emocjonalnym, zaś 32 proc. wskazywało na brak wsparcia emocjonalnego.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD
  • XV Forum Rynku Zdrowia

    21-22 października 2019 • Warszawa • Hotel Sheraton
  • Ważne miejsce dla pielęgniarek i położnych. Będą mogły lepiej przygotować się do pracy bit.ly/2MFuBTc
    @rynekzdrowia
  • Telemedycyna coraz popularniejsza w Polsce bit.ly/35ZPdxa
    @rynekzdrowia
  • Wieczorową porą piszemy o opiece bariatrycznej bit.ly/2qEraUe
    @rynekzdrowia
  • Dożyć takiego wieku to jest coś! bit.ly/2W6wnzI
    @rynekzdrowia
  • "Onkoprzestrzeń Kreatywna" to była absolutnie wyjątkowa wystawa bit.ly/2pJcGls
    @rynekzdrowia
  • Ważne otwarcie w @Miasto_Lodz bit.ly/2qFD6VN
    @rynekzdrowia
  • Gratulujemy! bit.ly/2pL2IzY
    @rynekzdrowia
  • O Narodowej Strategii Onkologicznej słów kilka bit.ly/33Ukr6P
    @rynekzdrowia
  • 10 dzieci cierpiących na otyłość olbrzymią przeszło w ostatnich trzech latach operacje bariatryczne laparoskopowej rękawowej resekcji żołądka w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka rynekzdrowia.pl/Uslugi-medyczn…
    @rynekzdrowia
  • - Główne zmiany na liście leków refundowanych dotyczą raka jelita grubego, stwardnienia rozsianego, choroby Leśniowskiego-Crohna, a przede wszystkim ogromnej liczby pacjentów z cukrzycą - przekazał minister zdrowia Łukasz Szumowski rynekzdrowia.pl/Farmacja/MZ-fl…
    @rynekzdrowia

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.