Nadużywanie sterydów grozi zawałem lub udarem mózgu Wielu mężczyzn ćwiczy i jednocześnie przyjmuje sterydy Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Wielu mężczyzn może umrzeć przedwcześnie z powodu zawału serca lub udaru mózgu z powodu nadużywania sterydów anabolicznych - alarmują brytyjscy lekarze.

"BBC News" informuje, że Wielkiej Brytanii setki tysięcy mężczyzn sięgają po sterydy, żeby poprawić swój wygląd powiększając masę mięśniową. Najczęściej są to nastolatkowie oraz dwudziestolatkowie, którzy sylwetką chcą zaimponować kobietom.

Sterydy są od wielu lat są zakazanym w sporcie środkiem dopingującym. Jim McVeigh, brytyjski ekspert zajmujący się zjawiskiem nadużywania anabolików twierdzi, że ich wykorzystywanie przez mężczyzn w celach kosmetycznych, dla poprawienia wyglądu jest nowym zjawiskiem. Jego zdaniem, wielu z nich sięga po sterydy pod wpływem reklamy lub mediów społecznościowych.

29-letni Gareth Jenkins z Cardiff przyznał, że ćwiczy na siłowni i zażywa sterydy od prawie 5 lat. Kiedy poddał się badaniom, okazało się, że ma nie tylko silnie umięśnioną sylwetkę, ale również pogrubione ściany mięśnia sercowego, co może doprowadzić do niewydolności serca.

Brytyjczyk nie zamierza jednak odstawić sterydów, przynajmniej nie od razu. Powiedział, że zrobi to najwcześniej za rok lub dwa lata. Dodał, że nie pali papierosów ani nie nadużywa alkoholu, może zatem przynajmniej zażywać sterydy.

Lekarze ostrzegają, że stosowanie sterydów wywołuje zaburzenia hormonalne, które mogą być szkodliwe dla zdrowia prowadząc do zawału serca lub udaru mózgu.

Sterydy anaboliczne pobudzają wzrost masy i siły mięśniowej, a czasami również kości. Pobudzają także apetyt i tworzenie krwinek czerwonych, ale wpływają również na ogólną równowagę hormonalną organizmu, co u mężczyzn może skutkować osłabieniem popędu seksualnego.

Tragicznym przykładem jest Brytyjczyk Oli Cooney, który zmarł na zawał serca w wieku zaledwie 20 lat. Anaboliki zażywał od 16. roku życia. Mimo młodego wieku przeszedł dwa zawały serca, jednak nie zaprzestał stosowania anabolików. W 2014 r. doznał trzeciego ataku serca, która okazał się już śmiertelny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH