Stosowanie leków na ADHD w początkowym okresie leczenia może nieznacznie podwyższać ryzyko wystąpienia zaburzeń rytmu serca - zawiadamiają naukowcy na łamach czasopisma „BMJ”.

Wiadomo, że środki stymulujące (np. leki na ADHD i narkolepsję) prowadzą do wzrostu ciśnienia krwi i przyspieszenia częstotliwości bicia serca. Dlatego naukowcy z Uniwersytetu Australii Południowej we współpracy z badaczami z Korei Południowej i Kanady postanowili sprawdzić, czy metylofenidat - substancja wykorzystywana w leczeniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) - może wiązać się z niebezpieczeństwem wystąpienia nieprawidłowości w obrębie układu krwionośnego.

Badacze przeanalizowali dane medyczne dotyczące ponad 100 tys. dzieci leczonych na ADHD i doszli do wniosku, że stosowanie metylofenidatu w początkowym okresie leczenia (w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a szczególnie w ciągu pierwszych trzech dni) koreluje z podwyższonym ryzykiem pojawienia się arytmii - nieregularnych skurczów serca.

W ciągu pierwszego tygodnia terapii metylofenidatem rośnie też prawdopodobieństwo zawału mięśnia sercowego, choć nie jest to wynik istotny statystycznie.

Metylofenidat nie wiąże się z kolei z ryzykiem nadciśnienia, udaru niedokrwiennego i niewydolności serca.

"Stosowanie metylofenidatu u dzieci i młodych ludzi z diagnozą ADHD jest powiązane z arytmią i potencjalnie z zawałem mięśnia sercowego w pewnych okresach leczenia. Ze względu na to, że na świecie wykorzystuje się coraz więcej leków na ADHD, korzyści płynące z ich stosowania powinny być ostrożnie przeciwstawione potencjalnym zagrożeniom dla zdrowia układu krwionośnego dzieci i młodzieży" - komentują autorzy badania.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH