Lekcje w szkołach pół godziny później? Czasami i tak bywa...

Naukowcy przekonują, że rozpoczynanie lekcji o poranku z pół godzinnym opóźnieniem znacznie poprawia zdolność koncentracji.

Do takich wniosków doszli naukowcy ze Szpitala Dziecięcego Hasbro w Providence (stan Rohde Island), którzy przebadali 201 uczniów z czterech klas (w USA są to klasy od 9 do 12 - przyp. PAP) szkoły średniej. Na potrzeby badania, czas rozpoczynania zajęć lekcyjnych przesunięto z godziny 8.00 na 8.30. Przed i po wprowadzeniu tej zmiany uczniowie wypełniali ankietę internetową dotyczącą nawyków związanych ze snem w porze nocnej.

Okazało się, że niewielkie opóźnienie w rozpoczynaniu lekcji przyczyniło się do poprawy witalności uczniów – mniejsza ich liczba była senna lub zmęczona w ciągu dnia. Młodzież przyznawała też, że ma większą motywację do uczestnictwa w różnych zajęciach i aktywnościach. Ponadto, o jedną piątą spadł odsetek nastolatków czujących się nieszczęśliwie lub mających objawy depresji, podobnie jak odsetek tych, którzy odczuwali niepokój lub rozdrażnienie.

Przesunięcie lekcji na nieco późniejszą godzinę przyczyniło się także do wydłużenia – średnio o 45 minut – snu nocnego w dni szkolne oraz do redukcji zjawiska weekendowego odsypiania. Odsetek uczniów przesypiających mniej niż 7 godzin na dobę spadł o 79,4 proc., podczas, gdy odsetek młodzieży przesypiającej minimum 8 godzin dziennie zwiększył się o 38,3 proc.

Mała zmiana w planie zajęć szkolnych wpłynęła też na stan zdrowia dzieci – ponad trzykrotnie spadła liczba uczniów odwiedzających centra medyczne z powodu zmęczenia oraz poprawiła się frekwencja w szkole.

Ostatecznie, mimo nauczyciele i trenerzy sportowi początkowo opierali się opóźnieniu zajęć o pół godziny, a administracja szkolna planowała po zakończeniu badania przywrócić poprzedni rozkład lekcji, zarówno uczniowie, jak i grono pedagogiczne przegłosowali, by pozostać przy godzinie 8.30 w semestrze wiosennym.

Według kierującej badaniami Judith A. Owens, zaobserwowany korzystny efekt późniejszego zaczynania lekcji można tłumaczyć tym, że na początku okresu dojrzewania u nastolatków dochodzi do dwugodzinnego opóźnienia w cyklu zasypiania i budzenia się, w porównaniu z wcześniejszym dzieciństwem. Jednocześnie, zapotrzebowanie na sen nocny nie spada w wyraźny sposób, a optymalna liczba godzin, jakie powinni przesypiać dojrzewający młodzi ludzie wynosi ok. 9 godzin.

W komentarzu odredakcyjnym do artykułu Dr Kyla Wahlstrom z University of Minnesota w St. Paul przypomina z kolei, że praca Owens potwierdza wyniki wielu wcześniejszych badań wskazujących, iż rozpoczynanie lekcji o nieco późniejszej godzinie służy nastolatkom. Zdaniem specjalistki, dowody te powinny posłużyć za podstawę zmian w planie zajęć dla uczniów szkół średnich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH