Krakowski Buzz ułatwi podróże niepełnosprawnym

Jest mały, lekki, elektryczny i można go używać wyłącznie przy użyciu rąk. Buzz - samochód dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej. Dzięki niemu osoba niepełnosprawna, zamiast przesiadać się z wózka do auta, może wjechać wprost do samochodu.

Mały, elektryczny pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich skonstruowali magistranci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem opiekuna naukowego prof. Witolda Grzegożka.

- Tego typu ofert brakuje na rynku motoryzacyjnym. Osoby niepełnosprawne zazwyczaj skazane są zwykłe samochody, które poddają kosztownym przeróbkom, żeby chociaż w małym stopniu były przystosowane do ich potrzeb - mówi jeden z konstruktorów pojazdu Dawid Żmuda i dodaje, że Buzz jest przystosowany specjalnie do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Z samochodu można korzystać w wygodny i bezpieczny sposób wyłącznie przy użyciu rąk. W dodatku użytkownik nie musi przesiadać się z wózka do auta, bo wjeżdża do środka pojazdu na wózku, który stabilnie zablokowany pełni funkcję fotela kierowcy. Jak podkreślają twórcy pojazdu, przestrzeń wewnętrzna Buzza jest "duża i regularna" - bez występów i nadkoli. Wjazd do pojazdu zapewnia dolna klapa, opadająca do powierzchni drogi i prosto zamykana wraz górną klapą za pomocą jednego uchwytu.

Masa nadwozia to zaledwie 50 kg, a całkowita masa własna pojazdu - bez baterii - to tylko 200 kg. - Masa Buzza to jego podstawowy atut, biorąc pod uwagę elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu może on mieć większy zasięg - podkreśla prof. Witold Grzegożek.

Prototyp studentów PK osiąga prędkość ok. 40 km/h, przy zasięgu około 50 km. Pojazd napędzany elektrycznie może być ładowany ze zwykłego gniazdka. Niewielkie rozmiary - 1,55 m szerokości x 2,2 m długości - pozwalają go łatwo zaparkować na małej przestrzeni, a nawet wjechać do wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków. Wykonanie nadwozia nie wymaga specjalnego oprzyrządowania, można je skonstruować w przeciętnie wyposażonym warsztacie mechanicznym. Do niego przymocowane są elementy zawieszenia kół, wykonane z włókien węglowych.

Pojazd został zgłoszony do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy co oznacza, że jego wygląd będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej. - Na światowym rynku nie ma wielu ekologicznych pojazdów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz wyróżnia się niską ceną, łatwą konstrukcją i dwukrotnie mniejszą masą własną - mówi prof. Witold Grzegożek.

Ultralekki pojazd jest jednym z ekologicznych pojazdów, które w ostatnich latach skonstruowali w ramach projektów dyplomowych studenci Politechniki Krakowskiej. W ich dorobku są także m.in. hybrydowy pojazd miejski, trójkołowy przechylny skuter czy bolid wyścigowy. Pojazd zaprezentowano 28 kwietnia podczas Dnia Wynalazków na Politechnice Krakowskiej.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH