Korzystanie z krokomierzy długoterminowo zwiększa poziom aktywności fizycznej W brytyjskim badaniu wzięli m.in. udział seniorzy Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracujne)

Osoby, które nawet przez krótki czas używają w czasie marszów krokomierzy, prowadzą zdrowszy i bardziej aktywny styl życia trzy do czterech lat później - wykazali eksperci z University of London.

Publikacja na ten temat ukazała się w czasopiśmie "PLOS Medicine".

Jej autorzy przypominają na wstępie, że szybki marsz trwający co najmniej 30 minut dziennie, a wykonywany kilka razy w tygodniu, może pomóc osobom dorosłym i starszym osiągnąć ważne korzyści zdrowotne.

Badacze z St. George's University of London zaprosili do pierwszego badania 1023 osoby w wieku 45-75 lat. Byli to ludzie, którzy dotychczas prowadzili siedzący, pozbawiony aktywności fizycznej tryb życia.

Uczestnicy mieli wziąć udział w 12-tygodniowym programie treningowym opartym na marszu. Połowa z nich podczas treningów miała korzystać z krokomierzy, pozostali - maszerować bez tych urządzeń. Niektórzy otrzymali także listownie porady dotyczące zdrowego trybu życia i korzyści z regularnych spacerów, inni otrzymali te same wskazówki z ust pielęgniarki, a jeszcze inni nie otrzymali żadnych porad, tylko zalecenie treningów.

W czasie długofalowej obserwacji okazało się, że osoby, które korzystały z krokomierzy, a także otrzymały porady prozdrowotne (w jakiejkolwiek postaci), po trzech latach nadal wykonywały około 600 dodatkowych kroków dziennie oraz spędzały 24-28 dodatkowych minut tygodniowo na umiarkowanej intensywnej aktywności.

W drugim eksperymencie taki sam program treningowy, oparty na takich samych zasadach, przygotowano dla grupy 298 pacjentów trzech brytyjskich przychodni. Wszyscy mieścili się w przedziale wiekowym 60-75 lat.

Po czterech latach okazało się, że seniorzy, którzy w czasie eksperymentalnego, 12-tygodniowego treningu używali krokomierzy, nadal wykonują około 400 dodatkowych kroków dziennie i spędzają dodatkowe 33 minuty tygodniowo na umiarkowanej aktywności fizycznej.

- Wiedzieliśmy już wcześniej, że krokomierze mogą poprawiać poziom aktywności fizycznej w populacji w krótkim okresie, ale długoterminowe korzyści zdrowotne wynikające ze stosowania tego typu urządzeń nie były znane - wyjaśnia prof. Tess Harris, główna autorka badania.

- Wyjątkowość naszego badania polega na tym, że wykazaliśmy, iż tak prosta interwencja, jaką jest wprowadzenie krokomierza do codziennego użytku, wraz z niewielką poradą ekspercką, może prowadzić do zwiększenia obiektywnie mierzonego poziomu aktywności fizycznej trzy do czterech lat później - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH