Koktajle białkowe nie są najlepszym sposobem łagodzenia powysiłkowego bólu mięśni Fot. archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Ani koktajle na bazie białka serwatkowego, ani na bazie mleka nie poprawiają tempa regeneracji mięśni lepiej niż napoje zawierające w swoim składzie wyłącznie węglowodany - uważają naukowcy z University of Lincoln w Wielkiej Brytanii.

Na łamach najnowszego "Journal of Human Kinetics" (http://www.johk.pl/files/10078-68-2019-v68-2019-16.pdf) piszą oni, że powszechnie polecane shake'i proteinowe nie są najskuteczniejszym sposobem łagodzenia powysiłkowego bólu mięśni.

- Koktajle proteinowe od dawna są niezbędnym elementem torby na siłownię każdej podchodzącej poważnie do treningów osoby - przypominają autorzy artykułu. Ich spożywanie bezpośrednio po wysiłku fizycznym ma przyspieszać regenerację mięśni oraz minimalizować ich bolesność. Jednak, zdaniem specjalistów, wcale nie jest to specjalnie skuteczna metoda. Zespół naukowców z University of Lincoln porównał efektywność dwóch różnych formuł napojów potreningowych. W badaniu uczestniczyło 30 mężczyzn, a wszyscy oni mieli co najmniej rok doświadczenia w sportach siłowych. Badacze podzielili ich na trzy grupy: jedna po wysiłku (takim samym dla każdego uczestnika) spożywała napój na bazie serwatki, druga na bazie mleka, a trzecia aromatyzowany koktajl z dekstrozy (węglowodanu).

Po 24 oraz 48 godzinach od treningu ochotników poddano testom. Poproszono ich o ocenę poziomu bolesności swoich mięśni - od "całkowitego braku bolesności" (0) do "bolesności mięśni tak dotkliwej, jak to tylko możliwe" (200). Uczestnicy wypełniali także kwestionariusze dotyczące siły i mocy swoich mięśni.

Okazało się, że we wszystkich trzech grupach wystąpił znaczny wzrost poziomu bólu mięśni, przy czym warto podkreślić, że wszędzie oceny wzrosły o ponad 90 punktów. Jednocześnie naukowcy odnotowali wyższe noty, jeśli chodzi o odczuwaną przez uczestników siłę i sprawność swoich mięśni. "Sugeruje to jednak brak różnic w regeneracji mięśni pomiędzy grupami spożywającymi różne koktajle potreningowe, a więc i brak dodatkowych korzyści z konsumpcji białka" - podsumowują autorzy publikacji.

- Oczywistym jest, że i białka, i węglowodany są niezbędne do skutecznej naprawy włókien mięśniowych po intensywnym treningu siłowym. Jednak wyniki naszego badania pokazują, że białko pite bezpośrednio po treningu nie wpływa znacząco na procesy regeneracyjne, ani nie zmniejsza bolesności mięśni - mówi dr Thomas Gee, główny autor omawianej pracy.

- Stawiamy hipotezę, że dobrze zbilansowane codzienne praktyki żywieniowe wpłynęłyby w większym stopniu na odzyskiwanie masy mięśniowej niż specjalistyczne koktajle - podkreśla.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.