Japonia: po skandalu badaczka rezygnuje z pracy naukowej

Dr Haruko Obokata, która miała dokonać rewolucji w dziedzinie wytwarzania komórek macierzystych, zrezygnowała z pracy naukowej - informuje "Rzeczpospolita".

Wyniki badań, które dr Obokata ogłosiła na łamach prestiżowego Nature, miały stanowić przełom w produkcji komórek macierzystych - wielkiej szansy medycyny regeneracyjnej. Z ich pomocą można teoretycznie odtworzyć dowolne tkanki ludzkie.

Eksperymenty młodej badaczki , które przeprowadziła w japońskim Instytucie Riken, udowadniały, że wystarczy zanurzyć normalne, dorosłe komórki ludzkie w kwasie, aby wywołać szok i "cofnąć" je do fazy komórek macierzystych. To osiągnięcie zostało uznane za jedno z najważniejszych w dziedzinie biologii, a młoda badaczka awansowała na naukową gwiazdę japońskiego instytutu. Tyle, że nikomu innemu ta sztuka się nie udała.

Dochodzenie wdrożone przez Instytut Riken pokazało, że część badań została sfabrykowana. Riken wycofał artykuł w "Nature" jako niedostatecznie zweryfikowany. Dr Haruko Obokata uznano winną fałszerstwa.

Więcej: www.rp.pl