Ile trzeba spać, by długo żyć

Jeśli chcesz uniknąć problemów sercowo-naczyniowych, które zwiększają ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu zawału serca lub udaru mózgu, śpij codziennie od 6 do 8 godzin - przekonują badacze z Chicago Medical School w internetowym wydaniu "Clinical Cardiology". Ta optymalna ilość snu zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.

Osoby, które nie mogą sobie pozwolić na tak długi odpoczynek i śpią mniej niż sześć godzin na dobę, dwa razy częściej doświadczają zawału. Poza tym są o dwie trzecie bardziej zagrożone niewydolnością serca.

Niezdrowa jest również zbyt duża dawka snu. Osoby śpiące więcej więcej niż osiem godzin na dobę, ponad dwa razy częściej cierpią na dusznicę bolesną - jeden z objawów niewydolności wieńcowej. Ryzykują także (ryzyko jest o 19 proc. wyższe), że rozwinie się u nich choroba wieńcowa.

Dlaczego sen jest tak ważny? Niewątpliwie wpływa na metabolizm organizmu, siłę układu odpornościowego oraz poziom hormonów. Przykładowo za krótki sen zwiększa poziom kortyzolu - hormon stresu, który m.in. podnosi ciśnienie krwi i zwiększa ryzyko stanu zapalnego. Nie do końca jest jednak jasne, dlaczego zbyt długi sen szkodzi. Wcześniej dowiedziono, że ludzie, którzy śpią bardzo długo, częściej cierpią na depresję i są mniej aktywni fizycznie.

Więcej: http://zdrowie.dziennik.pl/

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH