Eksperci radzą, jak dbać o zdrowy kręgosłup FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Regularna aktywność fizyczna, kontrola masy ciała, dbanie o prawidłową postawę to postawa dbania o zdrowy kręgosłup - przypominają eksperci z okazji Światowego Dnia Kręgosłupa, który obchodzimy 16 października.

Ogromnym obciążeniem dla kręgosłupa jest nadmierna masa ciała, podkreślają eksperci cytowani w informacji prasowej przesłanej PAP. Sprawia ona, ze zwiększa się nacisk na krążki międzykręgowe i pogarsza się ich ruchomość.

Tymczasem z badań epidemiologicznych wynika, że aż trzech na pięciu dorosłych Polaków ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Co gorsze, nadwaga i otyłość jest coraz powszechniejsza wśród dzieci i młodzieży.

Jednocześnie dane kliniki ortopedycznej Carolina Medical Center wskazują, że blisko 70 proc. Polaków skarży się na przewlekłe bóle kręgosłupa.

- Kontrolujmy masę ciała, tak aby mieściła się w normach wskaźnika masy ciała (BMI). W innym przypadku postawmy na stopniową redukcję wagi. Wprowadźmy trwałe zmiany w sposobie odżywiania: regularne posiłki, ograniczenie soli i cukru, prawidłowe nawodnienie - komentuje Anna Soliwoda, dietetyk z kliniki Carolina Medical Center. Jak dodaje, ważne jest by dieta była zbilansowana, bogata w produkty naturalne, nieprzetworzone, niezawierające cukrów prostych i tłuszczów nasyconych. - Zbilansowane odżywianie połączmy z aktywnością fizyczną - dodaje Soliwoda.

Badania epidemiologiczne wskazują, że tylko 28 proc. Polaków (co czwarty) regularnie uprawia sport, podczas gdy w krajach unijnych jest to ok. 40 proc.

Tymczasem zbyt długie, jednostajne obciążenia kręgosłupa, które występują przy siedzącym trybie życia, prowadzą do zmniejszenia się zawartości wody w dyskach i zwyrodnienia. Kręgosłup ewolucyjnie przystosowany jest do aktywności ruchowej, tłumaczą specjaliści. Ważne jest, by sport uprawiać regularnie najlepiej codziennie, ponieważ sporadyczne treningi czy aktywność weekendowa mogą powodować przeciążenia. Ważne jest również dobranie odpowiedniego obuwia - profil stopy, to jak się zachowuje podczas uprawiania sportu, wpływa na wady postawy i ryzyko kontuzji.

Jeśli mamy pracę, która wymaga spędzania większej ilości czasu w pozycji siedzącej, wówczas warto zadbać o pozycję kolan. Najlepiej, by znajdowały się one na poziomie biodra lub lekko poniżej, a stopy - na podłożu. Ważne, by uzyskać 90 stopni zgięcia w stawach kolanowych i biodrowych, podkreślają eksperci w informacji prasowej. Odcinek lędźwiowy powinien być podparty, dlatego dobrze, aby oparcie fotela miało delikatną wypukłość, tak żeby można było docisnąć lędźwie. Dzięki temu odcinek piersiowy i szyjny będą też ustawione prawidłowo.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.