Chodzenie po schodach zdrowe szczególnie dla... kobiet po menopauzie Pomaga przy tym spalić tkankę tłuszczową, poprawia profil lipidowy i obniża ryzyko osteoporozy. Fot. Fotolia

Regularne chodzenie po schodach to dobry sposób na poprawę pracy układu sercowo-naczyniowego, w tym na obniżenie zbyt wysokiego ciśnienia krwi oraz na wzmocnienie mięśni nóg. Naukowcy rekomendują je szczególnie kobietom po menopauzie.

Nie każdy ma czas i pieniądze, aby korzystać z siłowni, czy innych form sportu. Co więcej, jak wyjaśniają badacze z North American Menopause Society (NAMS), wybór aktywności fizycznej przez kobiety po menopauzie nastręcza szczególnych trudności.

Jedna z przyczyn to uwarunkowania fizjologiczne. Ćwiczenia oporowe, czyli np. z ciężarkami pomagają zachować siłę mięśni, ale zwiększają też ryzyko rozwoju nadciśnienia u osób w średnim wieku z wysokim ciśnieniem czy z już istniejącym nadciśnieniem.

Połączenie takiego rodzaju ćwiczeń z wysiłkiem aerobowym pomaga zminimalizować ryzyko, ale wiele kobiet powstrzymują inne przeszkody. Można tu wymienić brak pieniędzy, ośrodka sportowego w pobliżu, złą pogodę czy nawet wstyd.

Z drugiej strony, chodzenie po schodach umożliwia jednocześnie trening oporowy i aerobowy. Pomaga przy tym spalić tkankę tłuszczową, poprawia profil lipidowy i obniża ryzyko osteoporozy. Jednocześnie nic nie kosztuje i można ćwiczyć bez wychodzenia z domu.

Skuteczność takiego treningu w pomocy paniom po menopauzie opisuje międzynarodowy zespół naukowców na łamach wydawanego przez NAMS pisma "Menopause" (https://www.menopause.org/docs/default-source/default-document-library/stair-climbing-reduces-blood-pressure-2-14-18.pdf)

W przeprowadzonym przez nich badaniu wzięły udział koreańskie kobiety, które już przeszły menopauzę. Ich trening polegał na pokonywaniu 192 schodów od dwóch do pięciu razy dziennie.

Ochotniczki doświadczyły wyraźnych korzyści. Trening doprowadził do zmniejszenia groźnego stwardnienia tętnic i ciśnienia krwi u kobiet z nadciśnieniem, a także do poprawy siły mięśni nóg.

- Badanie to demonstruje, jak prosta interwencja w styl życia, taka jak chodzenie po schodach, może być skuteczna w zapobieganiu lub zmniejszaniu negatywnych skutków menopauzy i wieku na układ krwionośny oraz mięśnie nóg u kobiet po menopauzie z nadciśnieniem - komentuje JoAnn Pinkerton, dyrektor wykonawczy NAMS.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.