Chodzenie po schodach - jak najbardziej zdrowe Energiczne przejście kilku pięter w przerwie na kawę lub na wyjście do toalety w ciągu dnia wydaje się wystarczające, aby poprawić sprawność u osób, które w przeciwnym razie tylko siedzą. Fot. Fotolia

Nawet krótkotrwałe epizody wchodzenia po schodach w ciągu dnia korzystnie wpływają na stan zdrowia - informuje pismo "Applied Physiology, Nutrition and Metabolism”.

Wcześniejsze badania wykazały, że krótkie epizody intensywnego wysiłku fizycznego - trening interwałowy - są skuteczne, gdy wykonuje się je jako pojedynczą sesję, z kilkuminutowym odpoczynkiem pomiędzy intensywnymi seriami, trwającymi w sumie około 10 minut.

Teraz naukowcy z McMaster University oraz UBC Okanagan postanowili sprawdzić, czy krótkotrwałe epizody wysiłku, nazywane przez nich "ćwiczeniowymi przekąskami" (exercise snacks) wywierają znaczący wpływ na stan zdrowia. Postanowili ustalić, czy energiczne wejścia na schody wykonywane w ciągu dnia wystarczają, aby poprawić sprawność krążeniowo-oddechową (CRF), ważny wskaźnik zdrowotny związany z długowiecznością i ryzykiem choroby układu sercowo-naczyniowego.

Jedna grupa prowadzących siedzący tryb życia młodych dorosłych energicznie wchodziła po schodach na trzecie piętro trzy razy dziennie, w odstępie od jednej do czterech godzin. Protokół ten powtarzali trzy razy w tygodniu przez sześć tygodni. Naukowcy porównali zmianę ich sprawności z grupą kontrolną, która nie wykonywała ćwiczeń.

- Wiemy, że trening interwałowy działa, ale byliśmy nieco zaskoczeni, że wchodzenie po schodach okazało się równie skuteczne - mówi Jonathan Little, adiunkt w kampusie Okanagan UBC i współautor badania. - Energiczne przejście kilku pięter w przerwie na kawę lub na wyjście do toalety w ciągu dnia wydaje się wystarczające, aby poprawić sprawność u osób, które w przeciwnym razie tylko siedzą - zauważa.

Wspinający się po schodach stali się nie tylko bardziej sprawni, ale również silniejsi w porównaniu do siedzących. Pod koniec badania generowali więcej mocy podczas testu wysiłkowego na rowerze stacjonarnym.

Zdaniem autorów, uzyskane wyniki sugerują, że praktycznie każdy może poprawić swoją kondycję, w dowolnym miejscu i czasie.

- Wyniki badań ułatwiają ludziom wprowadzanie +ćwiczeniowych przekąsek+ do ich planu dnia" - powiedział prof. Martin Gibala z McMaster University główny autor publikacji. "Ci, którzy pracują w biurowcach lub mieszkają w wielopiętrowych budynkach mogą energicznie przejść kilka pięter rano, w porze lunchu i wieczorem i być przekonani, że to skuteczny trening - dodał.

W przyszłości naukowcy mają zamiar zbadać różne rodzaje ćwiczeń oraz ich wpływ na inne wskaźniki związane ze zdrowiem, takie jak ciśnienie krwi i kontrola glikemi. 

PAP - Paweł Wernicki

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.