GRUPA PTWP

Chlorofil może chronić przed rakiem

  • PAP Nauka w Polsce/Rynek Zdrowia
  • 21-01-2012 11:55

Zawarty w diecie chlorofil i jego pochodna, chlorofilina zmniejszają ryzyko pojawienia się nowotworów - informuje pismo "Food and Chemical Toxicology". Przy okazji autorzy proponują zmianę sposobu prowadzenia tego rodzaju badań.

Badania nad ochronnym działaniem chlorofilu przeprowadzili naukowcy z Oregon State University.

Tak jak przypuszczano, ten zawarty w zielonych warzywach związek zapewnia ochronę przed niewielkimi dawkami substancji rakotwórczych występującymi zwykle w środowisku. Liczba guzów wątroby spadła pod jego wpływem o 29 do 64 proc. zaś nowotworów żołądka - o 24-45 proc.

Mechanizm działania był prosty - chlorofil wiązał się ze szkodliwymi substancjami, co ułatwiało ich wydalenie. Jednak przy bardzo wysokich poziomach czynników rakotwórczych podawanie chlorofilu zwiększało liczbę guzów nowotworowych.

Dlatego znaczenie amerykańskich badań okazało się większe niż pierwotnie zakładano - tradycyjne testy przeprowadzane na stosunkowo nielicznych myszach przeprowadza się zwykle stosując wysokie dawki środków rakotwórczych, znacznie wyższe od spotykanych w rzeczywistości. Tymczasem mogą one nie dawać właściwych odpowiedzi, gdy chodzi o zagrożenie dla zdrowia, dietę czy dawki leków.

Specjaliści z Oregonu zamiast myszy wykorzystali około 20-krotnie tańsze "w eksploatacji" ryby - 12 360 pstrągów tęczowych. Większa liczba tych zwierząt laboratoryjnych pozwoliła dokładnie badać wpływ małych, spotykanych w rzeczywistych warunkach dawek.

Więcej:www.naukawpolsce.pap.pl

Czytaj więcej:    profilaktyka przeciwnowotworowa

PARTNER PORTALU
partner portalu rynekzdrowia.pl
reklama
Przetargi
Wyszukiwarka ofert przetargów UZP
Praca
Wyszukiwarka ofert pracy
Copyright by Rynek Zdrowia