Cambridge: naukowcy badają nową terapię przeciwnowotworową Myszy stały jednymi ze zwierząt najbardziej zasłużonych dla nauki.

Podczas badań na myszach analizowany jest nowy rodzaj terapii, która zapobiega powstawaniu przerzutów raka sutka do innych narządów.

Jak podaje czasopismo „Nature Biotechnology”, metoda, która polega na blokowaniu działania małych cząsteczek RNA została narazie przebadana na mysim modelu tej choroby i jeżeli jej skuteczność oraz bezpieczeństwo stosowania potwierdzi się w badaniach klinicznych, ma szansę stać się nowym sposobem leczenia tego nowotworu u pacjentek.

Przerzuty nowotworów są główną przyczyną śmierci na skutek raka, niestety z różnych powodów opracowanie terapii dla pacjentów z guzami wtórnymi nie jest proste. Jedną z przyczyn dotychczas było niewystarczające zrozumienie mechanizmów zaangażowanych w rozwój i rozprzestrzenianie się nowotworów, a przez to brak znajomości cząsteczek, które mogłyby stać się celem terapii.

Ostatnio dużo badań poświęcono tzw. mikroRNA – małym cząsteczkom RNA zaangażowanym w kontrolę ekspresji genów w normalnych komórkach oraz odpowiedzialnych za rozwój niektórych chorób.

Okazało mikroRNA są kluczowymi regulatorami powstawania przerzutów nowotworów. Na podstawie tej wiedzy opracowano już nowy rodzaj leków o nazwie antagomiry. Antagomiry są oligonukleotydami komplementarnymi (czyli pasującymi) do określonych cząsteczek mikroRNA a ich zadaniem jest wyłapanie i zablokowanie działania mikroRNA.

Robert Weinberg wraz z kolegami z Whitehead Institute for Biomedical Research w Cambridge w swojej najnowszej pracy wykazał, że antagomiry są skuteczne w leczeniu przerzutów raka piersi u myszy. Lek hamujący mikroRNA odpowiedzialne za rozprzestrzenianie się tego nowotworu podawano zwierzętom dożylnie i zaobserwowano zahamowanie powstawania przerzutów.

Naukowcy nie zaobserwowali żadnego działania antagomiru na wzrost guzów pierwotnych, ani wtórnych które powstały przed rozpoczęciem terapii. Natomiast liczba nowopowstałych przerzutów w porównaniu do myszy kontrolnych zmalała aż o 80 procent.