British Medical Journal: wapń w suplementach diety zwiększa ryzyko zawału serca?

Jak wynika z z badań, o których informuje pismo British Medical Journal suplementy z wapniem, powszechnie zażywane przez starsze osoby w ramach prewencji lub terapii osteoporozy, zwiększają ryzyko zawału serca.

Jak komentują autorzy pracy, ponieważ wpływ suplementów z wapniem na gęstość kości i ryzyko złamań kości jest raczej skromny – spadek liczby złamań o ok. 10 proc. – niezbędne jest ponowne rozważenie roli preparatów z wapniem w leczeniu osteoporozy. Obecnie, preparaty te zaleca się głównie osobom po 50. roku życia, kiedy to ryzyko osteoporozy znacznie wzrasta, zwłaszcza u kobiet.

Naukowcy z Uniwersytetu w Auckland w Nowej Zelandii, razem z kolegami z Wielkiej Brytanii i USA przeanalizowali wyniki 11 dużych badań klinicznych dotyczących spożycia suplementów wapnia, jednak nie w kombinacji z witaminą D, która może obniżać ryzyko choroby serca i zgonu. Łącznie objęły one 12 tys. pacjentów.

W analizie uwzględniono różnice w zaplanowaniu badań, a także czynniki mogące mieć wpływ na ryzyko zawału, takie jak wiek, płeć, palenie papierosów, cukrzyca, nieprawidłowe poziomy tłuszczów we krwi, obecność nadciśnienia w momencie rozpoczynania badań oraz choroba wieńcowa serca.

Okazało się, że zażywanie preparatów z wapniem – niezależnie od ich rodzaju – było związane ze wzrostem ryzyka zawału serca o 30 proc. I choć wzrost ten był stosunkowo niewielki, to z powodu rozpowszechnienia suplementów z wapniem może się to przekładać na spory odsetek zawałów w populacji, ostrzegają autorzy pracy.

Jak przypominają, wcześniejsze badania nie wykazały wzrostu ryzyka zawału w związku ze zwiększeniem spożycia wapnia w diecie, a w niektórych badaniach dieta bogatsza w ten pierwiastek była związana z niższym ryzykiem choroby niedokrwiennej serca, udaru niedokrwiennego i zgonu. To sugeruje, że zaobserwowany w najnowszej pracy wzrost ryzyka zawału jest ograniczony wyłącznie do suplementów.

Według badaczy, wapń z suplementów może się w większym stopniu przyczyniać do zwapnienia i usztywnienia ścianek naczyń krwionośnych, a to zwiększa ryzyko problemów z układem krążenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH