Brak witaminy D ma związek z cukrzycą
- PAP/Rynek Zdrowia
- 11-12-2011 19:38
Niski poziom witaminy D wydaje się sprzyjać oporności na insulinę, typowej dla cukrzycy typu II - informuje "Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism".
Przeprowadzone przez zespół doktora Micaha Olsona z Texas Southwestern Medical Center w Dallas (USA) badania dotyczące dzieci otyłych i szczupłych wykazały, że otyłości często towarzyszy niedobór witaminy D oraz skłonność do cukrzycy typu II.
Naukowcy zmierzyli poziom witaminy D, insuliny i cukru we krwi oraz ciśnienie tętnicze i wskaźnik masy ciała (BMI) u 411 otyłych dzieci oraz w kontrolnej grupie ich niemających problemów z otyłością rówieśników. Uczestników badań pytano także o nawyki żywieniowe, na przykład spożywane napoje gazowane, soki czy mleko, owoce i warzywa oraz o to, czy niekiedy nie jedli śniadania.
Jak się okazało, wyższe spożycie soków i napojów gazowanych oraz niejedzenie śniadań sprzyjały niskiemu poziomowi witaminy D. Zdaniem doktora Olsona, dalsze badania powinny wykazać, czy i na ile podawanie witaminy D mogłoby poprawić stan zdrowia otyłych dzieci.
Więcej:
www.naukawpolsce.pap.pl
Czytaj więcej:
cukrzyca | witamina D