Biały ryż może sprzyjać cukrzycy

Zastępując biały ryż ryżem brązowym oraz chlebem pełnoziarnistym można zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę nawet o jedną trzecią.

Jak twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Harvarda, biały ryż zwiększa prawdopodobieństwo cukrzycy typu 2, ponieważ powoduje szybkie podnoszenie się poziomu cukru we krwi. Natomiast ryż brązowy – podobnie jak inne pełnoziarniste produkty – uwalnia glukozę powoli, stopniowo. Biały ryż to ryż brązowy, z którego usunięto otręby oraz część zarodka.

Po uwzględnieniu wieku i innych czynników sprzyjających cukrzycy okazało się, że osoby spożywające tygodniowo 5 lub więcej 150-gramowych porcji ryżu białego ryżu były o 17 proc. bardziej narażone na cukrzycę niż ci, którzy zadowalali się miseczką ryżu miesięcznie.

Natomiast jedzenie brązowego ryżu miało efekt przeciwny. Zapobiegało pojawieniu się cukrzycy. 1-2 porcje brązowego ryżu tygodniowo zmniejszały ryzyko cukrzycy o 11 proc. w porównaniu z jedną miseczką na miesiąc.

Autorzy badań oceniają, że zastąpienie 1/3 porcji białego ryżu brązowym zmniejszyłoby ryzyko cukrzycy o 16 proc., a całkowite zastąpienie białego ryżem brązowym, makaronem i chlebem pełnoziarnistym dałoby redukcję ryzyka o 1/3.

Wyniki uzyskane przez zespół doktora Qi Suna z Harvardu mogą być podważone, ponieważ oparto je na ankietach, przeprowadzonych wśród 200 000 Amerykanów. Być może osoby jedzące dużo białego ryżu po prostu prowadzą mniej zdrowy tryb życia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH