Badanie: brak ruchu może zwiększać ryzyko zachorowania na raka nerki i pęcherza Badanie dowodzi, że brak ruchu wiąże się z większym ryzykiem chorób nowotworowych Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Zbyt długie przesiadywanie na kanapie wiązano dotychczas z wyższym ryzykiem takich schorzeń, jak otyłość i cukrzyca typu 2. Nowe badanie, które publikuje pismo “Cancer Epidemiology” dowodzi, że osoby, które nie lubią się ruszać, są również bardziej narażone na nowotwory nerki i pęcherza.

Zdaniem autorów pracy, wyniki te poszerzają zbiór dowodów na to, że brak aktywności fizycznej może być istotnym czynnikiem ryzyka choroby nowotworowej.

- Mamy nadzieję, że badania takie jak nasze zmotywują osoby mało ruszające się do zaangażowania w jakąś formę aktywności fizycznej - komentuje współautorka pracy prof. Kirsten Moysich z Roswell Park Cancer Institute w Buffalo (stan Nowy Jork).

Specjalistka podkreśla, że aby obniżyć ryzyko zachorowania na raka nie trzeba wcale biegać w maratonach, wystarczy nawet niewielkie zwiększenie aktywności, jak zastąpienie windy wchodzeniem po schodach, przespacerowanie się kilka razy wokół bloku w porze obiadowej czy parkowanie samochodu w większej odległości od supermarketu, gdy wybieramy się na zakupy.

Najnowszym badaniem objęto 160 pacjentów z rakiem nerki, 208 pacjentów z rakiem pęcherza oraz 766 osób bez choroby nowotworowej.

Co ciekawe, analiza nie ujawniła, by otyłość miała związek z wyższym ryzykiem tych nowotworów, choć takich dowodów dostarczały badania w przeszłości (zwłaszcza w przypadku raka nerki). Jednak mała aktywność fizyczna w czasie wolnym miała związek z wyższym o 73 proc. ryzykiem zachorowania na raka pęcherza i o 77 proc. wyższym ryzykiem zachorowania na raka nerki.

Naukowcy podkreślają, że ze względu na metodologię ich praca wskazuje jedynie na istnienie zależności, nie dostarcza natomiast dowodów na to, że między brakiem ruchu a nowotworami układu moczowego istnieje związek przyczynowo-skutkowy.

- Nasze wyniki potwierdzają jednak, jak ważne jest utrzymywanie zdrowego stylu życia, w tym podejmowanie i podtrzymywanie aktywności fizycznej - podsumowuje główny autor pracy dr Rikki Cannioto.

Jak przypomina ekspert, Ministerstwo Zdrowia i Pomocy Humanitarnej USA (Department of Health and Human Services) rekomenduje tygodniowo minimum 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej lub 75 minut intensywnej aktywności fizycznej, by odnieść z niej istotne i trwałe korzyści zdrowotne.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH