Badania: zalecenia dotyczące długości snu spełnia tylko ok. 60 proc. dzieci FOT. Flickr/planetchopstick (CC BY-ND 2.0)

Nie wystarczy zachęcać dzieci i nastolatki do tego, żeby do łóżka kładły się o odpowiednich porach i się wysypiały. Trzeba je do tego zmuszać, często nie ma innego sposobu – przekonują kanadyjscy specjaliści na łamach "BMC Public Health".

Dzieci w wieku 5-13 lat powinny spać dziewięć godzin na dobę, a starsze, od 14. do 17. roku życia - osiem godzin (według zaleceń kanadyjskich). Żeby było to możliwe, nie mogą one zbyt późno zasypiać, z tym jednak w większości przypadków są spore kłopoty.

Dr Heather Manson z Public Health Ontario w Toronto wraz ze swym zespołem analizował 1622 przypadki rodziców, którzy mieli przynajmniej jedno dziecko w tym przedziale wiekowym. Ekspert doszedł do wniosku, że zalecenia dotyczące długości snu spełniało 59 proc. dzieci - tych, na których wymuszano odpowiednio wczesne pójście do łóżka.

Kanadyjski specjalista podkreśla, że samo przypominanie pociechom o porze snu jest na ogół mało skuteczne.

Dzieci "jedynie zachęcane" do spania kładły się do łóżka o właściwej porze o 71 proc. rzadziej - w porównaniu do tych, które do tego zmuszano. - Zmuszanie, a nie jedynie zachęcanie, ma kluczowe znaczenie dla wysypiania się dzieci i nastolatków, szczególnie w dni powszechnie - podkreśla Manson.

Michelle Garrison z Seattle Children's Research Institute oraz University of Washington, który nie uczestniczył w badaniach kanadyjskich specjalistów - powiedział Reutersowi, że ważne jest wypracowanie zasad higieny snu.

Dzieci i młodzież - twierdzi specjalista - trzeba przygotowywać do pójścia do łóżka. Służy temu czytanie książek, ale może to być również każda inna forma relaksu, w zależności od tego, co komu bardziej odpowiada. Należy to robić zawsze o tej samej porze, żeby wywołać regularną senność.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH