Badania: truskawki i borówki mogą obniżać ryzyko zawału serca u kobiet

Zjadanie co najmniej trzech porcji truskawek i borówek amerykańskich tygodniowo może zmniejszyć ryzyko zawału serca u kobiet nawet o jedną trzecią - wykazali naukowcy z USA i Wielkiej Brytanii. Artykuł na ten temat zamieszcza pismo Circulation.

Naukowcy z amerykańskiej Harvard School of Public Health w Bostonie razem z kolegami z University of East Anglia w Norwich w Wielkiej Brytanii doszli do takich wniosków na podstawie badania w grupie ponad 93 tys. kobiet w wieku 25-42 lata. W ciągu 18 lat panie musiały co cztery lata wypełniać ankiety na temat swojej diety. W okresie badań doszło do 405 zawałów serca.

Jak wyliczyli badacze, kobiety, które jadły najwięcej truskawek i borówek amerykańskich (borówka wysoka) miały o 32 proc. niższe ryzyko zawału serca w porównaniu z kobietami, które spożywały je tylko raz w miesiącu lub rzadziej - nawet jeśli ich dieta była bogata w inne owoce i warzywa. W analizie uwzględniono takie czynniki ryzyka zawału serca, jak wiek, nadciśnienie tętnicze, występowanie zawałów w rodzinie, wskaźnik masy ciała, aktywność fizyczna, palenie papierosów i picie alkoholu.

Jak podkreślają naukowcy, borówki amerykańskie i truskawki zostały uwzględnione w analizie, gdyż są to owoce najczęściej spożywane w USA. Możliwe, że inne składniki diety mogą wywierać podobny wpływ. Borówki amerykańskie oraz truskawki zawierają duże ilości związków zaliczanych do tzw. flawonoidów, które są również obecne w czerwonych winogronach i czerwonym winie, jeżynach, bakłażanach, a także innych owocach i warzywach, zwłaszcza mających barwę od czerwonej po fioletową.

Takie kolory nadają im antocyjany, pewna podgrupa flawnonoidów, które mają korzystny wpływ na układ krążenia - np. przeciwdziałają odkładaniu się płytki miażdżycowej i rozszerzają naczynia krwionośne.

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (American Heart Association) przekonuje do włączania owoców, takich jak borówki czy truskawki, do dobrze zbilansowanej, urozmaiconej diety, która powinna też uwzględniać inne owoce i warzywa oraz produkty z pełnego ziarna. Eksperci podkreślają, że spożywanie różnorodnych pokarmów jest najlepszym sposobem na to, by zapewnić sobie odpowiednią ilość wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH