Badania: truskawki i borówki mogą obniżać ryzyko zawału serca u kobiet

Zjadanie co najmniej trzech porcji truskawek i borówek amerykańskich tygodniowo może zmniejszyć ryzyko zawału serca u kobiet nawet o jedną trzecią - wykazali naukowcy z USA i Wielkiej Brytanii. Artykuł na ten temat zamieszcza pismo Circulation.

Naukowcy z amerykańskiej Harvard School of Public Health w Bostonie razem z kolegami z University of East Anglia w Norwich w Wielkiej Brytanii doszli do takich wniosków na podstawie badania w grupie ponad 93 tys. kobiet w wieku 25-42 lata. W ciągu 18 lat panie musiały co cztery lata wypełniać ankiety na temat swojej diety. W okresie badań doszło do 405 zawałów serca.

Jak wyliczyli badacze, kobiety, które jadły najwięcej truskawek i borówek amerykańskich (borówka wysoka) miały o 32 proc. niższe ryzyko zawału serca w porównaniu z kobietami, które spożywały je tylko raz w miesiącu lub rzadziej - nawet jeśli ich dieta była bogata w inne owoce i warzywa. W analizie uwzględniono takie czynniki ryzyka zawału serca, jak wiek, nadciśnienie tętnicze, występowanie zawałów w rodzinie, wskaźnik masy ciała, aktywność fizyczna, palenie papierosów i picie alkoholu.

Jak podkreślają naukowcy, borówki amerykańskie i truskawki zostały uwzględnione w analizie, gdyż są to owoce najczęściej spożywane w USA. Możliwe, że inne składniki diety mogą wywierać podobny wpływ. Borówki amerykańskie oraz truskawki zawierają duże ilości związków zaliczanych do tzw. flawonoidów, które są również obecne w czerwonych winogronach i czerwonym winie, jeżynach, bakłażanach, a także innych owocach i warzywach, zwłaszcza mających barwę od czerwonej po fioletową.

Takie kolory nadają im antocyjany, pewna podgrupa flawnonoidów, które mają korzystny wpływ na układ krążenia - np. przeciwdziałają odkładaniu się płytki miażdżycowej i rozszerzają naczynia krwionośne.

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (American Heart Association) przekonuje do włączania owoców, takich jak borówki czy truskawki, do dobrze zbilansowanej, urozmaiconej diety, która powinna też uwzględniać inne owoce i warzywa oraz produkty z pełnego ziarna. Eksperci podkreślają, że spożywanie różnorodnych pokarmów jest najlepszym sposobem na to, by zapewnić sobie odpowiednią ilość wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH