rmf24.pl/Rynek Zdrowia | 30-04-2017 09:51

Badania: odnaleziono materiał genetyczny człowieka jaskiniowego

Badacze znaleźli materiał genetyczny pochodzący od pradawnych mieszkańców jaskiń w próbkach osadu zebranego z siedmiu miejsc archeologicznych w różnych krajach.

Materiał znaleziono w próbkach osadu zebranego z siedmiu miejsc archeologicznych w różnych krajach Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Jak ocenia Antonio Rosas, naukowiec hiszpańskiego Muzeum Nauk Przyrodniczych, to odkrycie stanowi ważny przełom, ponieważ obecnie można będzie stwierdzić, które gatunki hominidów zajmowały jaskinie, nawet jeśli nie ma żadnych kości  - informuje rmf24.pl

Zespół badaczy pod okiem doktora Matthiasa Meyera współpracował z badaczami prowadzącymi prace w siedmiu kopalniach w Belgii, Chorwacji, Francji, Rosji i Hiszpanii. Udało się zebrać próbki osadów obejmujące przedział czasowy od 14 000 do 550 000 lat wstecz. W laboratorium zostały wyłowione małe fragmenty mitochondrialnego DNA (mtDNA).

Jak wyjaśnia Svante Pääbo, dyrektor działu genetyki ewolucyjnej w Instytucie Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka, stosowana technika pozwoli rozbudować mitochondrialny genom neandertalczyka i denisowianina. Naukowcy liczą też, że uda się odnaleźć także DNA z jądra komórkowego.

Wyniki badań zostały szczegółowo opisane w czasopiśmie Science.

Więcej: rmf24.pl