Badania: mutacje genetyczne sprzyjają rozwojowi próchnicy Za podatność szkliwa zębów na próchnicę odpowiadają mutacje genetyczne Fot. Archiwum

Mutacje genów wchodzących w skład szlaku sygnałowego WNT powodują, że szkliwo zębów jest bardziej podatne na próchnicę - wykazały badania szwajcarskich naukowców opublikowane na łamach pisma Science Signaling.

Dlaczego niektórzy z nas mają próchnicę, mimo regularnego szczotkowania zębów, podczas gdy inni podchodzą do higieny jamy ustnej dość swobodnie, a ich zęby pozostają zdrowe? Bakterie, które mogą zaatakować szkliwo znajdują się przecież na powierzchni zębów każdego człowieka.

Naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu ustalili, że odpowiedź tkwi w genach. Podczas swoich badań obserwowali myszy z różnymi rodzajami mutacji genów wpływających na proces powstawania szkliwa zębów i jego jakość. Geny wchodziły w skład tzw. szlaku sygnałowego WNT tj. szeregu białek odgrywających rolę m.in. w procesach embriogenezy i proliferacji komórek. W odpowiedzi na sygnały z zewnątrz w ramach szlaku WNT aktywacji ulegają poszczególne geny w jądrach komórkowych.

U wszystkich myszy z mutacjami w obrębie trzech z tych genów występowały defekty szkliwa, a co za tym idzie, większa podatność na próchnicę. Zmiany w strukturze szkliwa były wynikiem zakłóceń w przekazywaniu sygnałów spowodowanych przez mutacje.

- Lepsze zrozumienie wpływu mutacji genetycznych na proces powstawania szkliwa otwiera nowe możliwości zapobiegania próchnicy. Opracowanie nowych produktów uwzględniających tę zależność może pomóc wielu osobom, które często odwiedzają gabinety dentystyczne z powodu próchnicy - podsumowuje dr Thimios Mitsiadis, autor badań.