Badania kliniczne: jest program, będzie ustawa. Otwieramy nowy rozdział? FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Wprowadzenie ułatwień w uzyskiwaniu pozwoleń na prowadzenie badań klinicznych, a także nowego systemu ich ubezpieczania oraz zasad finansowania przez NFZ. To tylko niektóre projektowane zmiany, mające na celu stworzenie w Polsce jednego z głównych rynków badań nad nowymi produktami leczniczymi w Europie. Cel ambitny. Czy okaże się realny, czas pokaże.

Średnio w ciągu roku w Polsce prowadzonych jest ok. 400 badań klinicznych. Pod względem ich liczby zajmujemy 7. miejsce w Europie. - Pozornie nie jest więc źle, ale rekrutacja pacjentów do udziału w tych badaniach jest mała i sięga ok. 30 tys. rocznie - mówił podczas konferencji zorganizowanej przez Agencję Badań Medycznych (Warszawa, 4 grudnia br.) dr Radosław Sierpiński, zastępca prezesa ABM ds. medycznych.

Dodał, że wartość rynku badań klinicznych w naszym kraju wynosi obecnie 1 mld zł. - Szacuje się, że mogłaby być potrojona, a na pewno mamy potencjał, aby podwoić tę wartość w ciągu najbliższych pięciu lat i stać się jednym z najważniejszych rynków badań klinicznych w Europie - podkreśla prezes Sierpiński.

Przypomina również, że w Polsce zaledwie 2 proc. wszystkich badań klinicznych to badania niekomercyjne, podczas gdy w Europie Zachodniej stanowią one od 20 do nawet 40 proc.

- W niewielkiej Danii do samych badań niekomercyjnych rocznie jest włączanych ok. 15 tys. pacjentów, co stanowi aż 70 proc. uczestników wszystkich badań klinicznych w tym kraju. W Hiszpanii w 2018 roku na ogólną liczbę 778 badań klinicznych przypadało 127 badań niekomercyjnych - wskazuje z kolei dr n. biol. Beata Maciejewska z zarządu Stowarzyszenia na Rzecz Dobrej Praktyki Badań Klinicznych w Polsce (GCPpl).

Duży potencjał i kilka barier
Dr Sierpiński zwraca uwagę, że polski rynek badań klinicznych jest potencjalnie bardzo ciekawy dla inwestorów. - Badania są u nas prowadzone na wysokim poziomie, przy zachowaniu wszelkich europejskich norm. Mamy znakomitą kadrę naukową i dobrze przygotowane szpitale, duże centra kliniczne, instytuty badawcze i uczelnie medyczne - wylicza.

- Korzystnym w przypadku organizowania badań klinicznych jest też funkcjonowanie jednego centralnego płatnika (NFZ). To unikalne rozwiązanie, dzięki któremu mamy centrum zarządzające ruchem pacjentów, w którym gromadzone są ich dane. Z perspektywy koncernów farmaceutycznych jest to bardzo wartościowe - mówi zastępca prezesa ABM ds. medycznych.

Wyliczając ograniczenia utrudniające rozwój badań klinicznych w Polsce wskazuje, między innymi na bariery finansowe i biurokratyczne - w tym bardzo skomplikowany proces negocjowania umów trójstronnych, a także dość długi czas potrzebny na zarejestrowanie badania. - To wszystko odstręcza inwestorów zagranicznych, gdyż firmy dwa razy zastanowią się, czy np. warto poświęcać 13 miesięcy na okres rejestracji - stwierdza dr Sierpiński.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.