Badania: deja vu efektem gry naszego umysłu?

Wystarczy jeden nieświadomie zauważony element: lampa babci czy znajomy kubek do kawy, który "zarazi" nasz umysł i wywoła odczucie deja vu - wynika z badania Marcina Małeckiego, doktoranta Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Dowodzi on, że deja vu jest efektem pewnej gry umysłu.

Nowe miejsce, obcy ludzie i dziwne myśli podpowiadające nam, że już to widzieliśmy? To znane większości z nas uczucie deja vu. Odczucie, które niektórzy uznają za dowód na drugie życie lub telepatię, postanowił zbadać Marcin Małecki z Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej - informuje uczelnia w przesłanym PAP komunikacie.
 
- Nigdy dotąd nie udowodniono, że deja vu jest efektem pewnej gry naszego umysłu, polegającej na przenoszeniu poczucia familiarności z jednego obiektu na drugi - mówi Marcin Małecki, który przebadał około 200 osób i pokazał zawiły mechanizm tego zjawiska.
 
Wyniki badania wykazały, że jeden znany element może przenosić wrażenie znajomości na całą sytuację. Wtedy powstaje poczucie, że całe zdarzenie jest znajome, mimo że jawi się jako obiektywnie nowe. - W związku z tym pojawia się w naszym umyśle konflikt między uczuciem "znaności" a wiedzą, że danej sytuacji nie możemy znać - mówi Małecki.
 
W eksperymencie udało się udowodnić, że jeden znany bodziec może "zarazić" drugi element, do tej pory nieznany.

- Jeśli polecisz na fascynującą wycieczkę na Bora Bora i wejdziesz do hotelu, w którym nigdy nie byłeś, do pokoju, w którym nigdy nie spałeś i zaczniesz mieć wrażenie deja vu, to poszukaj czy przypadkiem w kącie pokoju nie stoi lampa podobna do tej, jaka stała u twojej babci, lub czy nie wisi obrazek przypominający ci sceny z dzieciństwa. Poszukaj w otoczeniu czegoś znanego, bo to ta rzecz, przez nieuwagę wywołała w twoim umyśle deja vu - tłumaczy autor badania.

Zostało ono przeprowadzone w ramach pracy doktorskiej pt. "Eksperymentalny model zjawiska deja vu" pod naukową opieką dr. hab. Jerzego Karyłowskiego, prof. SWPS.
 
Więcej: http://www.naukawpolsce.pap.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.