Badania: część naszego DNA jest zainfekowana wirusami przodków Nosimy w sobie fragmenty zainfekowanego wirusami DNA. Fot. Shutterstock

Jak wynika z badań opublikowanych serwisie "Proceedings of the National Academy of Sciences" nosimy w sobie fragmenty zainfekowanego wirusami DNA. To genetyczny spadek po przodkach.

Za zakażanie fragmentów DNA odpowiedzialne są retrowirusy endogenne, nazywane także HERV (ang. Human Endogenous RetroVirus). To wirusy, które przed milionami lat zainfekowały komórki rozrodcze kręgowców, w tym także człowieka.

Kod genetyczny retrowirusów endogennych zapisany jest w postaci RNA (fragmentów DNA). Zakażają komórki gospodarza przez wprowadzenie do jego genomu repliki własnego RNA wzorowanej na DNA. Przykładem współczesnego retrowirusa, który rozprzestrzenia się w ten sposób, jest HIV.

Do tej pory uważano, że w naszym DNA znajduje się 17 retrowirusów endogennych. Badacze znaleźli 19 nowych wirusów HERV. Jeden z nowych, wykrytych retrowirusów nie był jedynie fragmentem, ale całym zainfekowanym genomem. Przez to stał się tzw. prowirusem. To drugi taki znany przypadek wśród ludzi. Zainfekowane fragmenty genomu zazwyczaj są nieaktywne, jednak prowirusy potencjalnie mogą być aktywne i się replikować.

Więcej: tvnmeteo.tvn24.pl

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.