Badania: bakteria o zmienionym genotypie zwalcza nowotwory

Naukowcy z John Kimmel Cancer Center stworzyli genetycznie zmodyfikowaną bakterię, która niszczy guzy nowotworowe

Tkanki nowotworowe są niezwykle aktywne metabolicznie i zużywają olbrzymie ilości tlenu. To akurat naprowadziło naukowców z John Kimmel Cancer Center na pewien trop. Bakteria Clostridium novyi występuje powszechnie w glebie. Czasem zakaża rany, powodując groźną zgorzel gazową, która prowadzi do rozkładu tkanek. Bakteria ta chętnie rozwija się w środowisku beztlenowym. Gdyby dostarczyć ją do wnętrza nowotworu, gdzie praktycznie nie ma tlenu, mogłaby się rozwijać, rozkładając komórki nowotworu.

Badacze zmodyfikowali bakterię genetycznie tak, aby mogła się rozwijać tylko w środowisku beztlenowym. W ten sposób na zewnątrz chorej tkanki, gdzie tlenu jest pod dostatkiem, bakteria nie mogłaby się rozwijać. Nazwano ją Clostridium novyi NT.

Doświadczeniom poddano szczury, u których wywoływano nowotwór mózgu - glejaka. Badania mikroskopowe tkanki mózgowej wykazały, że C. novyi NT niszczy guzy. Leczenie przedłużało życie szczurów prawie dwukrotnie. Badanie powtórzono  na psach. W 37,5 proc. przypadków guzy zmniejszały się lub zanikały zupełnie.

Sukces badań na psach sprawił, że przeprowadzono także pierwszą fazę badań klinicznych. Genetycznie zmodyfikowaną bakterię wstrzyknięto pacjentce, której guz się znacząco zmniejszył. Wyniki badań opublikowano w "Science Translational Medicine".

Wiecej: wyborcza.pl