Badacze: to nieustanne porównywanie się rozwija mózg Według brytyjskich naukowców Według brytyjskich naukowców, przez 2 miliony lat ludzie nieustannie podejmowali jedną i tę samą decyzję: że wolą współpracować z inteligentniejszymi. Fot. Archiwum

Duża objętość ludzkiego mózgu to wynik trwającej od milionów lat kooperacji grupowej i wzajemnego porównywania możliwości intelektualnych - dowodzą naukowcy na łamach "Scientific Reports".

Ostatnie dwa miliony lat były kluczowe dla rozwoju ludzkiego mózgu. W tym czasie urósł on do dzisiejszej objętości i zyskał specyficzne dla naszego gatunku pofałdowanie kory mózgowej. Od wielu lat naukowcy zastanawiają, jakie czynniki odegrały kluczową rolę w tym procesie.

Naukowcy z Cardiff University i Oxford University w Wielkiej Brytanii dowodzą, że była to kooperacja w grupie, a ściślej, sam proces dobierania się do takiej kooperacji.

Przez dwa miliony lat ludzie nieustannie podejmowali jedną i tę samą decyzję: że wolą współpracować z inteligentniejszymi, ponieważ daje to większą nadzieję na przetrwanie.

- Wyniki naszych badań dowodzą, że ewolucja współpracy międzyludzkiej, która jest podstawą prosperującego społeczeństwa, jest ściśle związana z ideą społecznego porównywania się. Oznacza to, że nieustannie porównujemy się wzajemnie i decydujemy, czy pomóc sobie czy nie - wyjaśnia prof. Roger Whitaker z Cardiff University.

W ten sposób, przez dwa miliony lat, na nasz gatunek wywierana była stała presja ewolucyjna. Sprawiała ona, że większe szanse na przetrwanie i przekazanie swoich genów dalej mieli inteligentniejsi.

Jak dodaje Whitaker, udało się wykazać w symulacjach komputerowych, że ewolucja faworyzuje konkretną strategię przetrwania. Ta strategia polega na tym, żeby pomagać tym, którzy są co najmniej tak samo skuteczni i rokujący jak my.

Symulacje komputerowe polegały na przeprowadzaniu logicznych gier decyzyjnych pomiędzy tysiącami losowo wybranych graczy. Naukowcom chodziło o to, żeby skomplikowany proces podejmowania decyzji sprowadzić do prostych modeli. Gra polegała m.in. na tym, że można było zdecydować o przekazaniu innemu graczowi określonej sumy pieniędzy. Z analiz wynikło, że chętniej przekazywano pieniądze tym, którzy dawali większą nadzieję na udaną współpracę.

Członkiem zespołu był m.in. wybitny biolog, Robin Dunbar z Oxford University, twórca hipotezy społecznego mózgu, zgodnie z którą ludzki mózg w takiej postaci jak obecnie jest efektem funkcjonowania człowieka w dużych grupach o złożonej strukturze.

- Nasze najnowsze badania wzmacniają tę hipotezę i pozwalają na lepsze zrozumienie sposobu, w jaki kooperacja i nagroda mogły napędzać ewolucję mózgu - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.