Badacze: praca na nocne zmiany zwiększa ryzyko otyłości Jak wyliczyli autorzy analizy, regularna praca na zmiany zwiększa ryzyko nadwagi lub otyłości średnio o 29 proc. Fot. Fotolia

Osoby regularnie pracujące na nocne zmiany, a jest ich na świecie około 700 mln, są bardziej narażone na tycie - wynika z analizy, która publikuje "Obesity Reviews".

Do takich wniosków doszli naukowcy z Chinese University of Hong Kong (Chiny), którzy przeanalizowali wyniki 28 badań na temat wpływu pracy zmianowej na zdrowie przeprowadzonych w latach 1999 - 2016.

Jak wyliczyli autorzy analizy, regularna praca na zmiany zwiększa ryzyko nadwagi lub otyłości średnio o 29 proc. Im dłużej wykonuje się prace zmianową, tym ryzyko przybierania na wadze jest wyższe.

Co ciekawe, osoby, które na stałe pracują na zmianę nocną są bardziej narażone na tycie, w porównaniu z osobami, które pracują naprzemiennie w dzień i w nocy. Ryzyko otyłości brzusznej, uważanej za szczególny czynnik ryzyka chorób serca i cukrzycy typu 2, było o 35 proc. wyższe u pracujących w nocy.

Naukowcy podkreślają, że ich analiza nie dowodzi, iż między pracą zmianową a wyższym ryzykiem tycia istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Jednak eksperci komentujący te wyniki są przekonani, że tak właśnie jest.

Jak oceniła Connie Diekman z Washington University w St. Louis (Missouri, USA), niedobory snu są bez wątpienia przyczyną nadwagi i otyłości u osób pracujących na zmiany.

W badaniu jedynie 3 proc. pracowników zmianowych nadrabiało zaległości w wypoczynku nocnym w ciągu dnia, co oznacza, że znaczna większość spała za mało.

Organizm człowieka jest zaprogramowany do tego, by spać wtedy, gdy jest ciemno. To reguluje aktywność hormonów mających wpływ na uczucie głodu i sytości. Gdy ludzie są aktywni wtedy, gdy powinni spać, działanie tych hormonów ulega rozregulowaniu, a to przyczynia się do zmian w metabolizmie, a także do tego, że czujemy się bardziej głodni i jemy więcej niż potrzebujemy, wyjaśniła specjalistka.

- Niedobory snu sa jednym z największych czynników stresujących dla organizmu, którego powinno się unikać w jak największym możliwym stopniu - skomentowała ekspertka w dziedzinie żywienia prof. Penny Kris-Etherton z Penn State University (Pensylwania, USA). Jak dodała, praca w nocy to działanie sprzeczne z naszym zegarem biologicznym.

Jej zdaniem praca na zmiany nocne nie sprzyja też zdrowej diecie i regularnej aktywności fizycznej.

Kris-Etherton oraz Diekman podkreślają, że pewnym rozwiązaniem może być wcześniejsze przygotowywanie zdrowych posiłków I zabieranie ich do pracy na noc. Ważne jest też, by wykorzystywać wszelkie okazji do aktywności fizycznej, co pomoże utrzymać równowagę między ilością przyjmowanej i wydatkowanej energii.

Więcej: PAP - Nauka w Polsce

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.