Badacze o czynnikach decydujących o efekcie placebo

Efekty placebo i nocebo mogą zachodzić już w nieświadomości człowieka, a nie dopiero pod wpływem jego świadomych oczekiwań, jak wcześniej sądzono - odkryli amerykańscy i szwedzcy naukowcy.

Na podstawie wyników uzyskanych w dwóch eksperymentach badacze z Massachusetts General Hospital i Beth Israel Deaconess Medical Center/Harvard Medical School wraz z kilkoma szwedzkimi naukowcami twierdzą, że efekty placebo i nocebo mogą być przynajmniej po części procesami zachodzącymi bez udziału świadomości człowieka.

Rezultaty badań opublikowano w internetowym wydaniu czasopisma "Proceedings of the National Academy of Sciences".

"W naszym badaniu zastosowaliśmy nowy projekt eksperymentalny i uzyskaliśmy wyniki, które wskazują na to, że efekty: placebo (gdy chory odczuwa poprawę stanu zdrowia po przyjęciu obojętnej chemicznie substancji)  i nocebo (kiedy po przyjęciu obojętnej chemicznie substancji stan zdrowia chorego pogarsza się) są oparte na mechanizmach mózgowych niezależnych od świadomości poznawczej. Człowiek może zareagować na placebo lub nocebo, nawet jeśli jest nieświadomy żadnych oczekiwań, sugerujących poprawę lub pogorszenie jego stanu" - mówi Karin Jensen, główna autorka badania.

Dotychczas sądzono, że przyczyną wystąpienia jednego z wspomnianych efektów są oczekiwania i wiara pacjenta w skuteczność leczenia (chemicznie obojętnej tabletki, bądź niesprawdzonej terapii), bądź przeciwnie w jego nieskuteczność, a wręcz szkodliwość.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl