Badacze o białku, które jest kluczowe w namnażaniu komórek nowotworowych FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

Białko UNC45A pełni kluczową role w przypadku nowotworów, ale zdrowe komórki radzą sobie bez niego - informuje "Journal of Biological Chemistry".

UNC45A od dawna jest uznawane za białko opiekuńcze - pomaga innym białkom w osiągnięciu właściwego stanu funkcjonalnego poprzez kierowanie ich zwijaniem się. Jednak szczególnie wyraźna jest jego rola w przypadku raka - nadmierna ekspresja w tkankach pacjentek z rakiem piersi i jajnika koreluje ze złośliwością i stadium nowotworu.

Zespół doktora Ahmeda Chadli z Medical College of Georgia przy Augusta University wykazał, że UNC45A nie jest konieczne do namnażania normalnych komórek pochodzących z piersi, natomiast zarówno w komórkowym, jak i mysim modelu raka piersi jest potrzebne do namnażania komórek nowotworowych i wzrostu guza.

Zdaniem autorów zidentyfikowanie białka, które pełni kluczową rolę w rozwoju nowotworów to pierwszy krok na drodze do opracowania ukierunkowanej terapii przeciwnowotworowej opartej na hamowaniu jego działania. Jak podkreślił dr Chadli, hamowanie UNC45A ma ogromny potencjał w zwalczaniu litych guzów, ponieważ nie wydaje się być konieczne dla przetrwania normalnych komórek.

Kiedy badacze wyciszali ekspresję UNC45A, dwukrotnie zmniejszała się również aktywność enzymu o nazwie NEK7. NEK7 koordynuje prawidłowe rozdzielanie chromosomów podczas podziału komórek. Wyciszenie UNC45A lub usunięcie NEK7 powodowało zmniejszenie namnażania komórek nowotworowych, a dodanie NEK7 do komórek z wyciszonym UNC45A przywróciło ich zdolność do namnażania.

Badając normalne i nowotworowe linie komórkowe oraz normalne i nowotworowe ludzkie tkanki piersi, naukowcy zaobserwowali znacznie więcej UNC45A wewnątrz jądra komórki. Odkryli ponadto, że w jądrze UNC45A oddziałuje z białkiem zwanym receptorem glukokortykoidowym, które z kolei sprzyja ekspresji NEK7.

Ze względu na kluczową rolę NEK7 w podziale komórek, dalsze badania dotyczyły wpływu wyciszenia UNC45A na replikację komórek. Jak się okazało, wyciszenie UNC45A, które prowadzi do obniżenia poziomu NEK7, spowodowało, że komórki nowotworowe uległy tak zwanej katastrofie mitotycznej - nie mogąc się skutecznie podzielić, obumierały.

Paweł Wernicki (PAP)

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.