Amerykańscy naukowcy chwalą ciekawość, bo jest... zdrowa Według amerykańskich naukowców wzbudzanie ciekawości stanowi dobry i tani sposób na zachęcenie ludzi do pozytywnych działań. Fot. Archiwum

Wzbudzenie ciekawości to dobry sposób na skłonienie ludzi do podejmowania decyzji, które służą ich zdrowiu - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison (USA). Wyniki swoich badań zaprezentowali na tegorocznej konwencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego w Denver.

Zaintrygowane osoby potrafią naprawdę wiele zrobić, by zaspokoić ciekawość. W trakcie kilku prostych eksperymentów Evan Polman i jego współpracownicy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison wykazali natomiast, że wzniecenie zainteresowania wśród badanych motywuje ich do zmiany zachowania i wyboru opcji, która jest z pozoru mniej atrakcyjna, ale za to bardziej korzystna dla zdrowia.

- Nasze badanie pokazuje, że wzbudzenie ciekawości odciąga ludzi od pokus, takich jak sięgnięcie po niezdrową przekąskę czy użycie windy - a przyciąga ich do opcji mniej atrakcyjnych, ale zdrowszych - zakupu świeżego produktu czy użycia schodów - mówi Polman.

W trakcie jednego z eksperymentów badacze częstowali studentów ciasteczkami z wróżbą. Dawali im do wyboru zwykłe ciasteczko lub ciasteczko z posypką i kawałkami czekolady. Część osób zapewnili, że zwykłe ciasteczko zawiera osobistą informację na ich temat (wzbudzenie ciekawości). Z kolei pozostałym nie udzielili żadnych wskazówek.

Zaintrygowani uczestnicy, czyli osoby, u których wzbudzono ciekawość poprzez dostarczenie dodatkowej zachęty, wybierali przeważnie zwykłe ciasteczko. Na mniej atrakcyjny wybór zdecydowało się 71 proc. z nich. Pozostali studenci woleli ciasteczko z dodatkami - 80 proc. z nich wybrało czekoladowy smakołyk.

W ramach innego eksperymentu naukowcy umieszczali obok windy zagadkowe pytania i obiecywali, że odpowiedź na nie można poznać, wspinając się po schodach. To skłoniło o 10 proc. więcej badanych do skorzystania z klatki schodowej.

Dobrym pomysłem okazało się też umieszczenie w pobliżu sklepu ze zdrową żywnością plakatów zawierających fragment dowcipu. Dzięki zakupie świeżego produktu uczestnicy mogli poznać puentę, która znajdowała się na jego opakowaniu. To także zachęciło 10 proc. więcej badanych do nabycia zdrowej przekąski.

Naukowcy nie byli zaskoczeni wynikami eksperymentów. Spodziewali się, że ciekawość będzie silnym bodźcem skłaniającym do podejmowania zdrowych wyborów. Nie przewidzieli jednak tego, że efekt okaże się tak spektakularny.

- Wyniki naszego badania sugerują, że interwencje oparte na wzbudzaniu ciekawości stanowią dobry i tani sposób na zachęcenie ludzi do pozytywnych działań, do których z początku nie pałają oni entuzjazmem - podsumowuje Polman.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.