Amerykańscy naukowcy chwalą ciekawość, bo jest... zdrowa Według amerykańskich naukowców wzbudzanie ciekawości stanowi dobry i tani sposób na zachęcenie ludzi do pozytywnych działań. Fot. Archiwum

Wzbudzenie ciekawości to dobry sposób na skłonienie ludzi do podejmowania decyzji, które służą ich zdrowiu - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison (USA). Wyniki swoich badań zaprezentowali na tegorocznej konwencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego w Denver.

Zaintrygowane osoby potrafią naprawdę wiele zrobić, by zaspokoić ciekawość. W trakcie kilku prostych eksperymentów Evan Polman i jego współpracownicy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison wykazali natomiast, że wzniecenie zainteresowania wśród badanych motywuje ich do zmiany zachowania i wyboru opcji, która jest z pozoru mniej atrakcyjna, ale za to bardziej korzystna dla zdrowia.

- Nasze badanie pokazuje, że wzbudzenie ciekawości odciąga ludzi od pokus, takich jak sięgnięcie po niezdrową przekąskę czy użycie windy - a przyciąga ich do opcji mniej atrakcyjnych, ale zdrowszych - zakupu świeżego produktu czy użycia schodów - mówi Polman.

W trakcie jednego z eksperymentów badacze częstowali studentów ciasteczkami z wróżbą. Dawali im do wyboru zwykłe ciasteczko lub ciasteczko z posypką i kawałkami czekolady. Część osób zapewnili, że zwykłe ciasteczko zawiera osobistą informację na ich temat (wzbudzenie ciekawości). Z kolei pozostałym nie udzielili żadnych wskazówek.

Zaintrygowani uczestnicy, czyli osoby, u których wzbudzono ciekawość poprzez dostarczenie dodatkowej zachęty, wybierali przeważnie zwykłe ciasteczko. Na mniej atrakcyjny wybór zdecydowało się 71 proc. z nich. Pozostali studenci woleli ciasteczko z dodatkami - 80 proc. z nich wybrało czekoladowy smakołyk.

W ramach innego eksperymentu naukowcy umieszczali obok windy zagadkowe pytania i obiecywali, że odpowiedź na nie można poznać, wspinając się po schodach. To skłoniło o 10 proc. więcej badanych do skorzystania z klatki schodowej.

Dobrym pomysłem okazało się też umieszczenie w pobliżu sklepu ze zdrową żywnością plakatów zawierających fragment dowcipu. Dzięki zakupie świeżego produktu uczestnicy mogli poznać puentę, która znajdowała się na jego opakowaniu. To także zachęciło 10 proc. więcej badanych do nabycia zdrowej przekąski.

Naukowcy nie byli zaskoczeni wynikami eksperymentów. Spodziewali się, że ciekawość będzie silnym bodźcem skłaniającym do podejmowania zdrowych wyborów. Nie przewidzieli jednak tego, że efekt okaże się tak spektakularny.

- Wyniki naszego badania sugerują, że interwencje oparte na wzbudzaniu ciekawości stanowią dobry i tani sposób na zachęcenie ludzi do pozytywnych działań, do których z początku nie pałają oni entuzjazmem - podsumowuje Polman.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH