5-6,5 godzin snu kluczem do długowieczności?

Naukowcy próbują ustalić, ile godzin snu jest najlepsze dla zdrowia. Najnowsze badania amerykańskie, zamieszczone w piśmie Sleep Medicine sugerują, że przesypiając w nocy od 5 do 6,5 godzin możemy sobie zapewnić najdłuższe życie.

Powszechne przekonanie, że powinniśmy spać 8 godzin na dobę wydaje się zatem być nieprawdziwe – podkreślają autorzy pracy. Z dotychczasowych badań wynikało, że przesypianie więcej niż 7,5 i mniej niż 6,5 godzin na dobę wiąże się z większym ryzykiem zgonu. Były to jednak prace bazujące na subiektywnej ocenie długości snu przez uczestników badań.

Aby zweryfikować te informacje, naukowcy pod kierunkiem prof. Daniela F. Kripke z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego przeanalizowali dane ze swojego doświadczenia – przeprowadzonego 14 lat wcześniej – w którym długość snu mierzono w obiektywny sposób przy pomocy aktygrafu, tj. zakładanego na nadgarstek urządzenia rejestrującego aktywność ruchową. W latach 1995-99 badania objęły 459 kobiet w wieku 50-81 lat. Raz w tygodniu panie wkładały na rękę aktygraf. W 2009 r. naukowcy sprawdzili stan zdrowia kobiet. Udało im się skompletować dane dla 444 z nich (86 już nie żyło).

– Zaskoczeniem było to, że – gdy długość snu została zmierzona obiektywnie – najlepsze przeżycie stwierdziliśmy w grupie przesypiającej od 5 do 6,5 godzin – komentuje prof. Kripke. Najmniejsze szanse na długie życie miały panie śpiące mniej niż 5 godzin, ale przesypianie ponad 6,5 godzin również było mniej korzystne.

W analizie uwzględniono takie czynniki ryzyka przedwczesnego zgonu, jak nadciśnienie, cukrzyca, przebyty zawał serca, nowotwór złośliwy i poważna depresja.

Zdaniem naukowców, badania te dowodzą, że optymalna długość snu jest krótsza, gdy mierzy się ją obiektywnie, a nie na podstawie subiektywnych zeznań pacjentów.

Prof. Kripke podkreśla, że praca jego zespołu powinna uspokoić wiele osób martwiących się, iż śpią za mało. Wynika z niej, że kobiety, które przesypiają zaledwie 5-6,5 godzin nie mają się czym niepokoić, gdyż ta ilość snu jest wyraźnie związana z najlepszym przeżyciem.

Inną ciekawą obserwacją naukowców było to, że w grupie starszych kobiet tzw. bezdech senny, czyli zatrzymania oddechu w czasie snu (objawiające się chrapaniem) nie zwiększa ryzyka zgonu.

– Choć bezdech może być związany z wyższą śmiertelnością wśród osób poniżej 60. roku życia, nie wydaje się by zwiększał ryzyko zgonu w starszej wiekowo grupie, w szczególności u kobiet – zaznacza prof. Kripke.

Badacze podkreślają, że potrzebne są dalsze prace, które pozwolą zidentyfikować inne związane z snem czynniki, które mogą wpływać na przeżycie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH