Serwis nie nadąża za zakupami sprzętu

Trudno mi mówić bez negatywnych emocji, kiedy poruszam temat serwisowania aparatury medycznej. Odnoszę wrażenie, że jakość serwisu obniża się w naszym kraju. Nie mamy pod tym względem takiego komfortu, jakiego byśmy sobie życzyli - zauważa Krzysztof Kasprzak, komendant 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Bydgoszczy*.

Placówki w naszym kraju dosyć szybko uzbrajają się w sprzęt. Jest coraz więcej aparatury w szpitalach, dzięki środkom własnym, a także dużym możliwościom skorzystania z dodatkowych mechanizmów finansujących zakup. Szczególnie mocno szpitale mogą sobie „poszaleć” dzięki środkom unijnym

Zamawianie świetnego sprzętu może być pułapką ze względu na koszty jego eksploatacji oraz usług serwisowych serwisowych.

Wydaje mi się, że wobec tych zwiększonych zakupów firmy nie nadążają z rozwojem sieci serwisowej. Z tego powodu  wydłuża się okres reakcji na awarię. Wiele wskazuje także na to, że liczba fachowców, inżynierów do obsługi serwisu jest niewystarczająca.

Przykładowo nie mogę umieścić w umowie serwisowej klauzuli, żeby w czas reakcji serwisu wliczyć też soboty i niedziele. Przecież my funkcjonujemy 24 godziny na dobę przez wszystkie dni w roku. Przedłużanie się czasu reakcji powoduje poważne kłopoty w procesie diagnostyczno-leczniczym.

Nie udaje mi się także wymusić na firmach, żeby refundowały mi koszty przedłużającego się okresu przestoju sprzętu. Przecież w przypadku przestoju aparatury, szpital musi wykupywać usługi na zewnątrz, żeby móc przeprowadzić diagnostykę pacjentów, których zdrowie i życie jest zagrożone.

Oceniam, że pozycja serwisów aparatury medycznej na polskim rynku jest niemal monopolistyczna. Według mnie, niektórymi działaniami w zakresie usług serwisowych mogłyby się zająć odpowiednie urzędy.

* Wypowiedź podczas VI Forum Rynku Zdrowia (Warszawa, 27-28 października 2010 r.).

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH